Re: Hoge resolutie scherm

On Thu, Sep 08, 2016 at 04:28:19PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Een klant wil graag een desktop met groot scherm met hoge resolutie.
> Bijvoorbeeld 2500x1600 of zelfs 3800x2160.

Dat heet '4K'. Mijn TV doet dat.

Persoonlijk ben ik er niet erg onder de indruk van. Reken even mee:

wouter@gangtai:~$ units
Currency exchange rates from www.timegenie.com on 2016-06-21
2926 units, 109 prefixes, 88 nonlinear units

You have: 40 inch
You want: millimeter
	* 1016
	/ 0.00098425197

OK, een 40" TV is dus 1016 millimeter op de diagonaal. Voor 16:9 wil dat
zeggen: b² + c³ = 1016², waarbij b zich gedraagt tot c als 16 tot 9
(stelling van Pythagoras).

16² + 9² = 256 + 81 = 337
16 / (sqrt(337) / 1016) = 885.5207467742
9 / (sqrt(337) / 1016) = 498.1054200605

OK, een 16:9 scherm van 40" is dus 88,5 cm horizontaal, net geen 50 cm
verticaal. Aan een 4K-resolutie (2160p, ofte 3840x2160) wil dat zeggen
dat er 3840 pixels in die 885-en-nog-wat millimeter gaan (dat is
4.3364314320 pixels per millimeter) en 2160 pixels in dat getal van net
geen 50cm (dat komt, niet toevallig, uit op exact hetzelfde getal).

4.3364314320² is 18.8046375644, voor het aantal pixels per vierkante
millimeter. Je hebt bijna een microscoop nodig om dat te kunnen zien, en
je kan het in geen geval zien zonder vergrootglas -- als je er met je
neus op zit. En da's voor een 40" scherm.

Nu ja.

> Hebben jullie hier actuele ervaring mee? Eerder waren de browsers een
> probleem, maar daar zijn nu nieuwe versies van.

Op mijn TV heb ik wel kodi draaien (ja, aan 4K, als het dan toch kan),
maar geen gnome ofzo. Dus daar heb ik geen ervaring mee.

Een jaar ofzo geleden zag ik iemand die 2160p (als ik me goed herinner)
had draaien op zijn 13" laptop (giechel), en daar dan allerlei dingen
mee deed. Firefox heb ik hem zien gebruiken; dat leek wel te werken. De
toolbar was wat aan de kleine kant, maar dat kan ook een bewuste keuze
van hem geweest zijn. In elk geval was een zoomniveau van "100%" zeer
goed leesbaar.

Ik heb gehoord dat recente gnome goeie ondersteuning zou hebben voor
HiDPI-schermen, en dat het ook daarmee dus geen probleem zou mogen zijn.

Bereid je er in elk geval wel op voor dat je hier en daar mogelijk iets
moet configureren.

Een truuk die ik je wel van de hand kan doen: als je een 1080-scherm 90
graden roteert ("xrandr --output XXX --rotate left") en ernaast een
ander scherm horizontaal zet, dan zal sommige software zich gaan
gedragen alsof ze zich op een HiDPI-scherm bevindt. Mogelijk kan je daar
al bepaalde problemen mee van de hand helpen vooraleer je bij de klant
bent.

> Of wellicht dat het met testing gaat?
>
> Klant wil vooral browsen, LibreOffice, en PDF's bewerken.

Dat zou wel moeten lukken, afhankelijk van de PDF-software.

--
< ron> I mean, the main *practical* problem with C++, is there's like a dozen
       people in the world who think they really understand all of its rules,