Upgrade naar Jessie faalt

Geachte dames en heren,

Ik dank Paul van der Vlis en Geert Stappers voor hun reacties.

Paul stelt de volgende vraag:

Wat zegt:
grub-install --recheck /dev/sda

Met man grub-install kan de betekenis van bovenstaand commando worden gevonden. Het commando installeert grub op de eerste harde schijf, de optie maakt dat de 'device map' wordt verwijderd als die reeds bestaat. Met info grub-install wordt iets meer informatie verkregen. grub-install genereert eerst een 'core image' van grub met grub-mkimage en installeert dan het resultaat op het opgegeven apparaat. De optie --recheck maakt dat de 'device map' opnieuw wordt gecontroleerd, zelfs als /boot/grub/device.map reeds bestaat. Het is verwarrend (verwijderen is wat anders dan opnieuw controleren) en onduidelijk (vind een vergelijking plaats of vind alleen een vervanging plaats). Afgaande op de namen van het commando en de optie valt echter te verwachten dat een vergelijking plaatsvindt voordat de 'device map' wordt vervangen.

Omdat man grub-install werkt moet grub-install uitvoerbaar zijn. Er is mijns inziens ook geen bezwaar grub nog een keer te installeren op de eerste harde schijf, aangenomen dat het al gebeurd is. Als het nog niet gebeurd is, moet misschien daarna de tweede harde schijf nog een perfecte mirror worden gemaakt van de eerste.

De reactie van Geert kan gemakkelijk worden beantwoord. Na de beschreven grote schoonmaak was de problematiek hetzelfde gebleven, die door apt-get werd samengevat met:

Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 linux-image-3.16.0-4-amd64
 grub-pc
 linux-image-amd64
 startupmanager

Na het toepassen van zijn tip in iets aangepaste vorm werd de problematiek door apt-get samengevat met:

Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 linux-image-3.16.0-4-amd64
 linux-image-amd64

Hierdoor is het aantal pakketten dat niet is geïnstalleerd en geconfigureerd afgenomen van 4 naar 2. Hierdoor is de problematiek oppervlakkig beschouwd in omvang afgenomen. Toegegeven, er is geknoeid met grub-pc.

Geert vraagt nog naar welke andere twee scripts op dezelfde manier zouden kunnen worden aangepakt. Dat zijn linux-image-3.16.0-4-amd64.postinst en zz-update-grub, die werden naast grub-pc.postinst door mij bestudeerd, zo schreef ik.

Ik had de drie scripts bestudeerd in het kader van een analyse van de foutmeldingen. In die analyse kwam ik iets op het spoor, maar het bleek uiteindelijk een dwaalspoor te zijn en daarom heb ik het uit het verslag verwijderd. Ik zal er alsnog iets over vertellen. De analyse begon met:

/etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub:
Generating grub configuration file ...
cat: /video.lst: Bestand of map bestaat niet

Wat staat hier? zz-update-grub is gestart, geeft een voortgangsbericht en gebruikt dan cat om de inhoud van video.lst te verkrijgen. cat geeft vervolgens een foutmelding. Logisch, want video.lst bevindt zich niet in de root directory. Een slimme oplossing is dan om video.lst te kopiëren naar de root directory, maar die truc bleek niet te werken.

Ik voer nu grub-install --recheck /dev/sda uit:

root@desktop-computer:~# grub-install --recheck /dev/sda
Installing for i386-pc platform.
Installatie is afgerond. Er werden geen fouten gerapporteerd.
root@desktop-computer:~#

Ik ga eens na of dit verbetering geeft:

root@desktop-computer:~# apt-get install linux-image-amd64
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
linux-image-amd64 is reeds de nieuwste versie.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
2 niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.
Na deze bewerking zal er 0 B extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan? [J/n] J
Instellen van linux-image-3.16.0-4-amd64 (3.16.7-ckt25-2) ...
vmlinuz(/boot/vmlinuz-3.16.0-4-amd64
) points to /boot/vmlinuz-3.16.0-4-amd64
(/boot/vmlinuz-3.16.0-4-amd64) -- doing nothing at /var/lib/dpkg/info/linux-image-3.16.0-4-amd64.postinst line 263.
initrd.img(/boot/initrd.img-3.16.0-4-amd64
) points to /boot/initrd.img-3.16.0-4-amd64
(/boot/initrd.img-3.16.0-4-amd64) -- doing nothing at /var/lib/dpkg/info/linux-image-3.16.0-4-amd64.postinst line 263.
/etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools:
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-3.16.0-4-amd64
/etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub:
Generating grub configuration file ...
cat: /video.lst: Bestand of map bestaat niet
/usr/sbin/grub-probe: fout: kan canoniek pad van '' niet achterhalen.
Geen pad of apparaat gegeven.
Gebruik:  grub-probe [OPTIE...] [OPTIE...] [PAD|APPARAAT]
Typ 'grub-probe --help' of 'grub-probe --usage' voor meer informatie.
run-parts: /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub exited with return code 64 Failed to process /etc/kernel/postinst.d at /var/lib/dpkg/info/linux-image-3.16.0-4-amd64.postinst line 634. dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-3.16.0-4-amd64 (--configure): subproces post-installation script geïnstalleerd gaf een foutwaarde 1 terug dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van linux-image-amd64:
 linux-image-amd64 is afhankelijk van linux-image-3.16.0-4-amd64; maar:
  Pakket linux-image-3.16.0-4-amd64 is nog niet geconfigureerd.

dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-amd64 (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd

Niet dus.

Met vriendelijke groet,

Maarten.