Re: kvm | shared san storage, filesystem read-only

On Sat, Apr 30, 2016 at 11:56:11PM +0200, Richard Lucassen wrote:

> Proxmox heb ik goede ervaringen mee. Al jaren. Wel is het zo dat als je
> linuxservers draait waar in de fstab staat "errors=remount-ro" dat je
> dan flinke problemen kunt hebben als je even een hic-up hebt in je
> storage network. Dan draai je verder met een root partitie die
> read-only is en als je dan mailservers o.i.d. draait dan word je niet
> blij.
>
> Maar dat is AFAIK niet zozeer een proxmox issue, dat zal misschien met
> alle platforms kunnen gebeuren.

Ja.

Als storage weg is (door een hick-up) kan er niet geschreven worden.
Bij het detecteren van zo een schrijffout is verstandig om niet
verder proberen te schrijven: remount read only

# hostname
nero
# mount | grep 'root '  # nulmeting
/dev/mapper/nero-root on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,stripe=4,data=ordered)
# mount -o remount,ro /
# mount | grep 'root ' # controle, laat zien dat het zichtbaar te maken is
/dev/mapper/nero-root on / type ext4 (ro,relatime,errors=remount-ro,stripe=4,data=ordered)
# mount -o remount,rw / # herstel
# mount | grep 'root '
/dev/mapper/nero-root on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,stripe=4,data=ordered)
nero:~
#