Re: kvm | shared san storage

On Fri, Apr 29, 2016 at 10:24:29AM +0200, mj wrote:
> Hoi,
>
> Zijn hier mensen die in hun netwerken gebruik maken van kvm virtualisatie
> onder debian, shared storage op SAN, live guest machine migration, dat soort
> dingen?

Ik kan niet zeggen dat ik het al gedaan heb, maar als je dat wilt doen
heb je een hoop infrastructuur nodig om dat klaar te kunnen krijgen. Het
gaat immers niet alleen over het migreren van je VM, maar je moet ook
dingen doen zoals automatisch de netwerkrouting aanpassen eens de
live-migratie gebeurd is, in het oog houden dat de gevirtualiseerde
hardware (o.a. aangezette processor-features) op alle hypervisors
dezelfde is, enzovoort enzovoort.

Dit is zeer uitgebreid en complex om goed te krijgen. Als je dat wilt
opzetten (en je wilt er geen jaren van je leven aan kwijt) dan kan je
best een kant-en-klare cloud-infrastructuur installeren (iets stijl
OpenStack) die dat dan allemaal voor jou regelt, in plaats van het
allemaal zelf te proberen uit te vogelen.

In veel gevallen is dat mijns inziens niet de moeite waard.

> Waarom ik dit vraag: wij doen op dit moment heel 'basic' virtualisatie: elke
> guest draait op zijn eigen debian host, geen shared storage, geen live
> migration & backups middels het backuppen van de hele qcow2/raw image.

Daar is an sich niks mis mee, denk ik dan?

Dat laatste, zeker :-)

--
< ron> I mean, the main *practical* problem with C++, is there's like a dozen
       people in the world who think they really understand all of its rules,