Re: Voors en tegens Systemd

Op 17-01-16 om 14:14 schreef Diederik de Haas:

> Nee hoor, dat is niet het geval.
> Het is alleen zo dat het systemd project functionaliteit biedt die kennelijk
> geen enkele andere library heeft. En die library, zoals logind, kan je prima
> gebruiken zonder dat je systemd als init systeem gebruikt.

Mijn ervaring is, dat als je geen systemd als init-systeem gebruikt, er
dingen niet werken. Ook als je geen Gnome gebruikt.

> Het is wel zo dat GNOME een harde dependency heeft op systemd, maar dat is
> niet de schuld van Debian of iets waar Debian aan kan doen. Dat is een
> upstream keuze die gemaakt is.

XFCE gebruikt default network-manager.
Network-manager heeft een dependency op systemd.

En zo is er meer, bijvoorbeeld afsluiten ging niet in XFCE zonder
systemd. Heb er een apart icoontje voor moeten aanmaken.

> Ik gebruik KDE en ik heb een tijdje geleden heel expliciet de switch gemaakt
> van sysv-init naar systemd. Maar ik ben er behoorlijk zeker van dat KDE nog
> steeds geen afhankelijkheid heeft op systemd als init system, maar ze
> gebruiken bv wel logind [1]

Ik denk dat KDE network-manager gebruikt (weet ik niet zeker), wat weer
systemd nodig heeft. Uiteraard kun je network-manager vervangen door wat
anders.

> [...]
> En na de switch naar systemd als init systeem ... bleef mijn machine gewoon
> werken! :-O
>
> Geen idee hoe het zit met andere Desktop Omgevingen.
>
> Maar zodra het woord systemd valt of een library van het systemd project wordt
> genoemd, hebben de systemd haters weer genoeg ammunitie om los te gaan.
> En aan die emotie gestuurde/gebaseerde discussie waarin feiten geen rol spelen
> of zelfs worden verdraaid, daar ga ik niet aan mee doen.
> Dit zal dan ook mijn enige bijdrage in deze thread zijn.
>
> Aquarius: De upgrade van Wheezy naar Jessie zal in principe niet je init

Mijn ervaring is dat dat wel gebeurd.

> Mijn Jessie server draait bv nog op sysv-init.

Misschien omdat er daar geen desktop-omgeving is, weet ik niet.

> Maar als je
> desktop omgeving een harde dependency heeft op systemd als init system, dan
> zal je waarschijnlijk wel over moeten gaan op systemd (als init system).
> Het is ook zo dat als je Jessie schoon installeert dat je dan *standaard*
> systemd als init systeem krijgt. Maar als je dat wilt, kan je ook sysv-init
> als init systeem bij een schone installatie van Jessie krijgen. Ik weet alleen
> niet hoe je dat moet doen.

Dat is niet echt simpel:
https://wiki.debian.org/systemd#Installing_without_systemd

Hier is veel info te vinden, maar ik weet niet of er veel over Debian op
staat: http://without-systemd.org/