Re: Voors en tegens Systemd

On 17-01-16 08:52, Richard Lucassen wrote:
> Opstarttijd verkorten kun je ook door alle meuk eruit te gooien, maar
> dat terzijde

Niet alleen meuk er uit halen, maar ook paralleliseren. Systemd maakt
het makkelijker om dingen die tegelijk opgestart kunnen worden ook
tegelijk op te starten. Ook bij het booten zit je computer voor 90% van
de tijd niets te doen...

Maar los van de vraag of een paar seconden tijdswinst voldoende
rechtvaardiging is voor het invoeren van systemd, heb ik bij systemd
vooral het gevoel dat het nog niet helemaal
uitontwikkeld/geoptimaliseerd is. Op een debian testing systeem zie ik
regelmatig problemen als services proberen op te starten voordat de IPv6
interfaces geconfigureerd is of DHCPv6 client starten voordat de PPP
interface actief is. Niet onoverkomelijk en prima te fixen, maar het
geeft wel het beeld dat nog niet alle plooien er uit zijn.

Over het algemeen ben ik overigens best tevreden over systemd. Ik vind
het in grote lijnen stevig aanvoelen, alhoewel het zeker (nog?) zijn
nadelen/vervelende kanten heeft.

groet,

Winfried