Re: Voors en tegens Systemd

On Sunday 17 January 2016 12:08:55 Paul van der Vlis wrote:
> Blijkbaar is het voor Debian lastig om meerdere
> init-systemen goed te ondersteunen.

Nee hoor, dat is niet het geval.
Het is alleen zo dat het systemd project functionaliteit biedt die kennelijk
geen enkele andere library heeft. En die library, zoals logind, kan je prima
gebruiken zonder dat je systemd als init systeem gebruikt.

Het is wel zo dat GNOME een harde dependency heeft op systemd, maar dat is
niet de schuld van Debian of iets waar Debian aan kan doen. Dat is een
upstream keuze die gemaakt is.

Ik gebruik KDE en ik heb een tijdje geleden heel expliciet de switch gemaakt
van sysv-init naar systemd. Maar ik ben er behoorlijk zeker van dat KDE nog
steeds geen afhankelijkheid heeft op systemd als init system, maar ze
gebruiken bv wel logind [1]
Ik gebruik Debian Sid en een van de redenen is om vroeg tegen problemen aan te
lopen zodat ze gefixed kunnen worden voordat een nieuwe Stable wordt gemaakt.
En na de switch naar systemd als init systeem ... bleef mijn machine gewoon
werken! :-O

Geen idee hoe het zit met andere Desktop Omgevingen.

Maar zodra het woord systemd valt of een library van het systemd project wordt
genoemd, hebben de systemd haters weer genoeg ammunitie om los te gaan.
En aan die emotie gestuurde/gebaseerde discussie waarin feiten geen rol spelen
of zelfs worden verdraaid, daar ga ik niet aan mee doen.
Dit zal dan ook mijn enige bijdrage in deze thread zijn.

Aquarius: De upgrade van Wheezy naar Jessie zal in principe niet je init
systeem wijzigen. Mijn Jessie server draait bv nog op sysv-init. Maar als je
desktop omgeving een harde dependency heeft op systemd als init system, dan
zal je waarschijnlijk wel over moeten gaan op systemd (als init system).
Het is ook zo dat als je Jessie schoon installeert dat je dan *standaard*
systemd als init systeem krijgt. Maar als je dat wilt, kan je ook sysv-init
als init systeem bij een schone installatie van Jessie krijgen. Ik weet alleen
niet hoe je dat moet doen.

[1] https://blog.martin-graesslin.com/blog/2014/10/libinput-integration-in-kwinwayland/