Re: Voors en tegens Systemd

Op 16-01-16 om 19:34 schreef Aquarius:
> Hallo,
>
> In het draadje '1 not upgraded' van Richard Lucassen komt systemd ter
> sprake en een overstap naar devuam

Het is Devuan.

> Ik heb mijn systeem nog op wheezy en wilde de overstap naar jessie
> voorbereiden. Ik heb wel het een en ander gelezen over systemd, maar dat
> was over het algemeen positief.
> Kan iemand me vertellen wat de voors en tegens van systemd zijn? Of me
> verwijzen naar goede (objectieve) arikelen.

Ik ken geen objectieve artikelen, het is voor een belangrijk deel
"smaak". Lees de mening van voorstanders en van tegenstanders zou ik zeggen.

Alhoewel het in principe mogelijk is om bij het oude init-systeem te
blijven in Debian, maak je het jezelf moeilijk. Zeker als het om een
desktop systeem gaat. Blijkbaar is het voor Debian lastig om meerdere
init-systemen goed te ondersteunen.

Misschien wordt dat beter in de toekomst, maar het kan ook slechter
worden. Afhankelijk van het feit of mensen zich voor initd inzetten.
Punt is dat sommige tegenstanders van systemd nu Devuan zijn begonnen,
en zich daardoor misschien niet meer voor Debian inzetten.

Gnome eist systemd. Ik heb zelf een laptop ingericht met Debian zonder
systemd en heb daarvoor XFCE gebruikt als desktop. Ik heb over mijn
ervaringen geschreven in deze lijst.
http://thread.gmane.org/gmane.linux.debian.user.dutch/3521