Re: optimaliseren ssd en hdd

Sjoerd Hiemstra schreef op za 12-12-2015 om 17:11 [+0100]:
> Diederik de Haas:

Aan de hand van aanwijzingen in https://wiki.debian.org/SSDOptimization
 (onder kopje "reduction of SSD write frequency via RAMDISK) heb ik al
in /etc/default/tmpfs onder andere RAMTMP op "yes" gezet.

> /etc/default/tmpfs hoort bij sysvinit.
> Maar voor systemd is er een andere eenvoudige manier:
>
> # systemctl enable tmp.mount

Volgens https://wiki.archlinux.org/index.php/Tmpfs zou dat niet hoeven.
Het zou automatisch moeten gaan. Hoe dan ook, deze commando invoeren
levert bij mij als resultaat op: "failed to execute operation: No such
file or directory"

Is dat normaal? Nogmaals, ik heb Debian Testing.

> Behalve dat je de maximumgrootte voor tmpfs in fstab kunt zetten, is
> er
> nog een andere, iets ingewikkelder manier om dit soort opties in te
> voeren, dit is ooit ter sprake gekomen in de Engelse Debian-lijst:
>
> # mkdir /etc/systemd/system/tmp.mount.d/
> # echo “[Mount]” > /etc/systemd/system/tmp.mount.d/local.conf
> # echo “Options=mode=1777,strictatime,size=20%” >
> /etc/systemd/system/tmp.mount.d/local.conf
>
> In plaats van local.conf kan een willekeurige naam genomen worden,
> mits
> het wel eindigt op .conf.

Ik heb 12 GB geheugen, ik denk dat er meer dan genoeg ruimte voor tmp
is. Tenminste, als ik het goed heb begrepen dat grootte van tmp afhangt
van hoeveelheid aanwezige vrije ruimte van werkgeheugen.

Groet,
Frank