Linux installeren vanaf een externe DVD

De vraag die ik stel is in mijn geval bedoeld voor Linux Mint 17.2
XFCE 32-bit, maar zal voor Debian wel hetzelfde resultaat geven.

Ik wil Linux Mint 17.2 installeren op een vrij oude netbook (Asus EEE
PC, 2GB Ram, Atom processor 32-bit). Het ongemak met dit systeem is
dat het geen interne CD/DVD-lezer/brander heeft. Vandaar zou ik het
systeem willen installeren vanaf een externe CD/DVD-lezer/brander. Kan
Linux dit aan? Kan mijn hardware dit aan?

Mocht de switch mislukken, kan ik dan nog terugvallen op Windows 7?
Die stond er al op van bij de aanschaf en ik weet niet of daar wel een
installatieschijfje bij zat...