Re: na grub in commando-mode ipv grafische Gnome mode

Frans van Berckel schreef op ma 23-11-2015 om 11:04 [+0100]:

> Hij probeert de grafische omgeving te starten, maar blijkbaar gaat
> dat mis. Je zou daar wat over moeten kunnen vinden in
> /var/log/Xorg.0.log.
>
> Ah, misschien is dit het: Sinds kort wordt Xorg gestart als normale
> gebruiker en niet meer als root. Ik heb daar alleen nog maar over
> gelezen. Er schijnt een speciale Xorg wrapper nodig te zijn als je
> kernel je graphics processor niet ondersteund met een DRM/KMS driver.
> http://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Debian-Non-Root-X
> https://packages.debian.org/stretch/xserver-xorg-legacy

> [...]

Wat Paul zegt, Frank. Er gaat iets fout met het laden van Xorg (of
device drivers / c.q. settings). Dat is duidelijk.

Hoe zou ik dit analyseren? Dat kan eigenlijk maar op één manier. Wat
eerder ook al aangegeven is. Door goed de Xorg log files te bestuderen.

Een tip, check dit met een andere Linux computer. Daar kan je de
resultaten / foutmeldingen dan direct met Google opzoeken.

Doe dit als sudo of root user. Zorg dat het netwerk operationeel is.
Installeer vervolgens ssh om remote in te loggen op de nieuwe laptop.

Nieuwe laptop:
# apt-get update
# apt-get install openssh-server
# ifconfig

Met ifconfig zie wat het ip-adres is.

Oude laptop of desktop:
# ssh nieuwe-laptop-ip-adres

Het vraagt om een password. Ik heb drie verschillende wachtwoorden gebruikt: gebruiker, root, wifi-router. Niks.

# cd /var/log
# ls Xorg* -l
# more Xorg.0.log

Zie je dat de nvidia-driver geladen wordt? Verzoekt hij, firmware
bestanden te laden? Zijn deze geïnstalleerd? Let op eventuele error's.

Gelukkig doet startx het wel en ben ik in de grafische omgeving. Daar in terminal kan ik de bovenstaande commando's uitvoeren. Echter, Xorg blijkt niet te bestaan... (??) Dat vond Diederik ook al vreemd. Wat nu?

Frank