Re: na grub in commando-mode ipv grafische Gnome mode

Hallo Frank,

Op 23-11-15 om 09:33 schreef Frank Voncken:
> [...]
> kunnen aanschaffen). De installatie verliep goed, tot en met grub.
> Echter, na grub kwam ik in de commando-mode terwijl ik graag direct in
> de grafische omgeving van Gnome wil komen. Overigens, eerst flikkerde de
> inlog-tekst van de commando-mode ongeveer tien à vijftien seconden
> flink, direct inloggen was nog niet mogelijk. Daarna hield het op met
> flikkeren en kon ik gewoon inloggen. (Misschien ergens toch nog
> openstaande issue met de nvidia-driver?)
>
> Wat kan ik doen om automatisch de grafische gnome-omgeving te krijgen na

Welk Linux kernel gebruik je?

Werkt het wel als je "startx" tikt?

> En toont dat flikkeren iets fouts aan?

Hij probeert de grafische omgeving te starten, maar blijkbaar gaat dat
mis. Je zou daar wat over moeten kunnen vinden in /var/log/Xorg.0.log.

Ah, misschien is dit het: Sinds kort wordt Xorg gestart als normale
gebruiker en niet meer als root. Ik heb daar alleen nog maar over
gelezen. Er schijnt een speciale Xorg wrapper nodig te zijn als je
kernel je graphics processor niet ondersteund met een DRM/KMS driver.
http://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Debian-Non-Root-X
https://packages.debian.org/stretch/xserver-xorg-legacy

Wellicht helpt het dus om je kernel te upgraden, of om
xserver-xorg-legacy te installeren.