Re: nouveau vs nvidia in combinatie met GTX 950M

On Sunday 22 November 2015 17:22:24 Frank Voncken wrote:
> apt-get -t experimental install nvidia-driver
> maar direct na grub kreeg ik zwart scherm
> Maar misschien moet er nog iets geïnstalleerd worden, of ligt de oorzaak
> ergens anders. Enige suggestie?

Het kan zijn dat het probleem is veroorzaakt door het commando dat ik heb
gegeven, in de hoop dat het daarmee al zou lukken.
Hieronder zal ik een wat uitgebreidere procedure beschrijven die i.m.o. beter
is, maar (dus) wel wat ingewikkelder. Ik gebruik hierbij aptitude omdat die
een krachtigere dependency-resolver heeft.

Eerst de boel opschonen/terug zetten naar de begin situatie:
# aptitude purge nvidia-driver
Hiermee wordt nvidia-driver en alle dependencies die mee waren geinstalleerd,
weer verwijderd, inclusief configuratie

Voeg 'sid' (=unstable) toe aan je sources.list en doe 'aptitude update' en
hierna heb je dus stretch, sid en experimental in je sources.
Doe GEEN aptitude safe- of full-upgrade want dan wordt je hele systeem naar
unstable geupgrade. Ik vind dat leuk, jij mogelijk niet ;-)

Dan gaan we nu de driver opnieuw installeren, maar het commando is iets
anders, maar wel met belangrijke consequenties (die ik zo uit zal leggen):
# aptitude install nvidia-driver/experimental

Dit commando installeert weer de nvidia-driver en de bijbehorende
dependencies, maar haalt nu alleen die pakketten uit experimental die alleen
daar aanwezig zijn, maar hij zal zo veel mogelijk de rest uit sid halen (omdat
sid standaard een hogere prioriteit heeft dan experimental).
Met het bovenstaande commando vertel je dat nvidia-driver expliciet uit
experimental moet komen. De andere pakketten die ook uit experimental
geinstalleerd zullen worden zijn diegene die een versioned dependency hebben.
Op https://packages.debian.org/experimental/nvidia-driver kan je de lijst met
dependencies en recommends van nvidia-driver zien en degene die '= 352.55-3'
erachter hebben staan hebben een versioned dependency en die worden dus ook
uit experimental geinstalleerd, omdat ze ergens anders niet aanwezig zijn.

Nu zou het (goed) kunnen zijn dat aptitude een (dependency) probleem
constateert en daarom niet direct met de installatie wilt beginnen. In dit
geval zou apt-get direct afhaken, maar daarom gebruiken we nu juist aptitude.
Aptitude gaat nu op zoek naar een combinatie die dat probleem zou kunnen
oplossen en door zowel stretch, sid en experimental in je sources.list te
hebben is de kans op het vinden van een combinatie groter.
Als aptitude een oplossing gevonden heeft dan presenteert die dat aan jou en
kan je kijken of jij die oplossing acceptabel vindt.
Schrik niet, het zou kunnen zijn dat een oplossing is om een aantal of een
hele lijst met pakketten te verwijderen. In jouw geval zal dat geen goede
oplossing zijn en dan zeg je 'N'(o/ee) tegen die suggestie en aptitude gaat
vervolgens zoeken naar een alternatieve oplossing en zal die aan je
presenteren. Dit 'spelletje' kan meerdere malen herhaalt worden en dat is niet
erg. Het nadeel van dit 'spelletje' is wel dat je vaak veel output op je
scherm krijgt en vaak ook van het scherm af rolt. Volgens mij kan je met
'Shift+PageUp' naar het vorige scherm terug gaan zodat je toch alle informatie
kan zien. Als je een moderne console gebruikt heb je vaak al scroll balken en
kan je daarmee eenvoudig terug scrollen, maar ik denk dat je nu alleen een
hele eenvoudige hebt.

Het kan meevallen en dan vindt aptitude direct een oplossing en zie je dat
pakketten uit sid en experimental worden gedownload en geinstalleerd. Maar het
kan dus ook wat meer moeite kosten. Dat is geen probleem en soms
onvermijdelijk, maar als je dat niet verwacht kan het schrikken zijn.
Maar nu weet je dus dat die mogelijkheid bestaat ;-)

Als dit allemaal gelukt is, wil je waarschijnlijk APT duidelijk maken dat je
niet je hele systeem naar sid wilt hebben en dat kan (iig) op 2 manieren.
1. Verwijder of becommentarier de regel met 'sid' in /etc/apt/sources.list en
doe dan aptitude/apt-get update
2. Maak het bestand /etc/apt/apt.conf.d/40defaultrelease aan met de volgende
inhoud:
APT::Default-Release "stretch";

Persoonlijk heeft de 2e optie mijn voorkeur omdat in dat geval je driver
'soepel' van experimental naar sid en vervolgens naar stretch gaat.
Welke van de 2 je ook kiest, het gevolg zal zijn dat pakketten standaard van
stretch worden geinstalleerd en ik neem aan dat dat is wat je wilt.
Het is wel belangrijk dat je deze laatste wijziging pas doet _nadat_ je de
nvidia driver geinstalleerd hebt!

Succes :-)