Re: nouveau vs nvidia in combinatie met GTX 950M

henk van ballegooijen schreef op zo 22-11-2015 om 18:28 [+0100]:

Op 22-11-15 om 17:22 schreef Frank Voncken:

> Als je de nvidia drivers wilt gebruiken van debian packages, dan hoef je
> alleen maar 'aptitude install nvidia-driver' te doen. Als je in je
> /etc/apt/sources.list ook een regel hebt staan met experimental, dan kan je
> inderdaad ook drivers van experimental installeren en dat doe je dan met
> 'aptitude install nvidia-driver -t experimental'.
> Voor jouw kaart heb je inderdaad de 352.X drivers nodig die op dit moment
> alleen in experimental aanwezig zijn.
> Als je dat doet zal je zien dat er nog (veel) meer pakketten geinstalleerd
> [...]
Interessant. Ik heb in sources.list de volgende regel toegevoegd

deb http://httpredir.debian.org/debian/ experimental main contrib non-free

Vervolgens
apt-get update
en
apt-get -t experimental install nvidia-driver

De installatie verliep goed. Met snel kloppend hart reboot ik de zaak. Grub startte goed op (zoals de vorige keren), maar direct na grub kreeg ik zwart scherm met de tekst:

Debian GNU/Linux stretch/sid Envy ttyi
Envy login:

De tekst flikkerde trouwens eerst enige tijd waarna het ophield. Dan pas kon ik inloggen. Kennelijk wordt de grafische Gnome sessie niet opgestart. Na inloggen typte ik "startx". Dan kreeg ik een foutmelding "Oh no! Something has gone wrong. A problem has occured and the system can't recover. Please log out and try again".

Een recovery mode vanuit grub biedt geen soelaas. Tijdens tijdens de recovery stopte het proces, onderaan lange tekst is er dan een blinkende cursor die verder niks deed. In ieder geval is het nouveau probleem opgelost, dat wel.

Maar misschien moet er nog iets geïnstalleerd worden, of ligt de oorzaak ergens anders. Enige suggestie?

Ik weet niet van wat voor medium je stretch hebt geinstalleerd, maar als
je netwerkverbinding werkt kun je natuurlijk (maar dit heb je dan
waarschijnlijk al gedaan) proberen om de laatste updates te installeren.
Met wat (veel) geluk werkt de nouveau driver dan wel.

Ik heb het met netinst gedaan in combinatie met een cd.
Is stretch na de installatie al eens bijgewerkt?
Anders zou ik: 'apt-get dist-upgrade -t stretch' nog eens proberen.
Geprobeerd. Er werden alleen wat cups pakketten bijgewerkt.

Als het een specifiek Gnome probleem is zou je een andere desktop omgeving kunnen installeren, bv. xfce4 (meta-package) en lightdm als standaard desktop manager i.p.v. gdm3. Maar dit gaat allemaal wel wat ver natuurlijk en het is maar de vraag op het iets oplost.
Ik weet niet. Het heeft volgens mij iets te maken met gdm3 in combinatie met nvidia videokaart. Ik wacht even suggesties van anderen af voor ik met xfce ga proberen.

Frank