Re: nouveau vs nvidia in combinatie met GTX 950M

Hallo Frank en anderen,

Op 21-11-15 om 01:08 schreef Frank Voncken:
> Beste allen,
>
> Ik heb een nieuwe laptop aangeschaft. Omdat het zo nieuw is, heb ik
> getracht Debian Stretch te installeren, omdat die beter overweg kan met
> de Skylake processor dan Jessie.

Je hebt eigenlijk Linux 4.3 nodig volgens mij, zie:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-43-features&num=1

Er zit een 4.3 package in experimental, maar dat het in experimental zit
is soms een teken dat er iets mis is...

Er staat in dat artikel ook iets over een kernel optie die je kunt
aanzetten om experimenteel Skylake support in oudere kernels aan te
zetten als ik me niet vergis.

> Het installeren ging op zich goed (met
> netinstall waarbij windows 10 volledig overgeschreven wordt (met secure
> boot disabled), geen dualboot dus), maar ik krijg Stretch niet
> opgestart. Er kwamen drie verschillende redenen langs. Twee daarvan
> waren het ontbreken van firmware voor realtek en iwlwifi. Ik heb ze via
> rescue mode kunnen installeren.

Dat networking niet werkt, is geen reden om niet te willen starten.

Mijn ervaring met Realtek is overigens dat het welliswaar vraagt om
firmware, maar ook prima werkt zonder. Dus gewoon negeren.

Zelf gebruik ik soms een USB-naar-bedraad-netwerk adapter om dit soort
problemen op te vangen tijdens installatie e.d. Vooral als een laptop
geen bedrade netwerk aansluiting heeft. Die dingen zijn goedkoop, en
hebben geen firmware nodig.

> [...]
> http://nouveau.freedesktop.org/wiki/CodeNames/ . Nouveau zou dus in
> principe moeten kunnen werken in combinatie met GTX 950M.
> Ook omdat volgens Debian met het uitkomen van Jessie meestal niet meer
> noodzakelijk is om proprietary driver te installeren (zie
> https://wiki.debian.org/NvidiaGraphicsDrivers , bovendien wordt daar een
> riskante methode weergegeven mocht een proprietary driver echt
> noodzakelijk zijn, die van versie 352.55) wil ik eerst nagaan of het
> probleem op een andere manier opgelost kan worden zonder dat daar

Dat snap ik en zou ik ook willen. Maar om eerlijk te zijn heb ik de
laatste jaren niet zulke goede ervaringen met nouveau en 3D, dat geeft
soms een instabiel systeem. (Maar wellicht zijn er ook chips waar het
prima werkt.) Daarom koop ik zie niet meer, en daarom heb ik er ook weer
niet zoveel ervaring mee. Kip-ei-probleem.

> Mocht de enige oplossing zijn het installeren van proprietary nvidia
> driver, hoe krijg ik het van de site van nvidia geïnstalleerd met behulp
> van commando in rescue mode?

Er zit een nividia pakket in non-free, al weet ik niet of dat ook in
Strech zo is. En eigenlijk heb je een 4.3 kernel nodig dus.

> Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Tip voor de volgende keer: test je systeem eerst goed, en hou het
daarbij in een staat waarin je het nog kunt terugsturen.
Installeer bijvoorbeeld eerst op een USB-stick en doe dat binnen de
periode waarin je nog kunt terug sturen.

Wees verder heel kritisch met het kopen van "bloednieuwe hardware" voor
Linux. Koop wellicht beter het model van vorig jaar.

En als je graag met open source software wilt werken, koop dan misschien
beter geen Nvidia. Overigens laat zich dat tegenwoordig vaak
uitschakelen in het BIOS, waarna je nog wel Intel graphics hebt.