Re: geen beheersrechten

J.M. van Ham schreef:
> [...]
> shel en kon me zo helpen. Nu kan ik helemaal niets, zelfs niet
> reportbug installeren. Ik heb 8.2 geinstalleerd in de verwachting dat
> de beheersrechten fout zou worden verholpen.
> Als ik sudo apt-get install reportbug gebruik en vervolgens mijn
> wachtwoord krijg ik de volgende meldingen:
> Kan /var/lib/dpkg/lock niet openen (13 toegang geweigerd). Kan de
> beheers map (/var/lib/dpkg) niet vergrendelen. Heeft u beheersrechten?
> Niet dus.
> Zonder deze rechten en zonder root shel is er niet te werken met
> Debian. Gaarne advies en liefst zo snel mogelijk.

Het lijkt duidelijk dat sudo nog niet werkt, omdat /etc/sudoers nog niet
goed is ingesteld. Alvorens hier verder op in te gaan (gaat een beetje
op een speciale manier), probeer eerst eens zo beheersrechten te krijgen:

$ su

Dan het gevraagde root-wachtwoord invoeren en dan moet reportbug te
installeren zijn.

# apt-get install reportbug

> Dit bericht ook gister avond verzonden. Van engels-talige mailing lijst
> krijg ik bericht dat slechts een deel is overgekomen.

Slechts een deel van je bericht is gequoot. Maar het is wel helemaal
overgekomen.