Re: geen beheersrechten

Hallo Joep,

Op 06-11-15 om 09:40 schreef J.M. van Ham:
> [...]
> en kon me zo helpen. Nu kan ik helemaal niets, zelfs niet reportbug
> installeren. Ik heb 8.2 geinstalleerd in de verwachting dat de
> beheersrechten fout zou worden verholpen.
> Als ik sudo apt-get install reportbug gebruik en vervolgens mijn
> wachtwoord krijg ik de volgende meldingen:
> Kan /var/lib/dpkg/lock niet openen (13 toegang geweigerd). Kan de beheers
> map (/var/lib/dpkg) niet vergrendelen. Heeft u beheersrechten?
> Niet dus.
> Zonder deze rechten en zonder root shel is er niet te werken met Debian.
> Gaarne advies en liefst zo snel mogelijk.

Tijdens de installatie van Debian wordt er gevraagd om een
root-paswoord. Je hebt dan twee mogelijkheden.

De eerste mogelijkheid is om een root-paswoord op te geven. Je kunt dan
root worden met dat paswoord. Op de commandline geef ik daartoe "su",
waarna hij om het paswoord vraagt. Daarna ben je root (te herkennen aan
een hekje).

De andere mogelijkheid is om geen root-paswoord op te geven tijdens de
installatie. Dan functioneert het zoals jij blijkbaar gewend bent met sudo.

Dit laatste kun je uiteraard ook na de installatie nog realiseren,
tenminste als je root kunt worden. Je moet dan als root de gebruiker
("joep" waarschijnlijk) lid maken van de groep "sudo". Dat kan met:
adduser joep sudo
Pas na opnieuw inloggen werkt dat dan.
Een andere mogelijkheid is om het bestand /etc/group te wijzigen.

> Dit bericht ook gister avond verzonden. Van engels-talige mailing lijst
> krijg ik bericht dat slechts een deel is overgekomen.

Hier is alles overgekomen.