geen beheersrechten

Dag Debian Helper,

Ik gebruik Debian 8.2, zeer recentelijk. Eerder 7.6 .
Ik heb geen beheersrechten in beide versies. In 7.6 had ik nog root shel
en kon me zo helpen. Nu kan ik helemaal niets, zelfs niet reportbug
installeren. Ik heb 8.2 geinstalleerd in de verwachting dat de
beheersrechten fout zou worden verholpen.
Als ik sudo apt-get install reportbug gebruik en vervolgens mijn
wachtwoord krijg ik de volgende meldingen:
Kan /var/lib/dpkg/lock niet openen (13 toegang geweigerd). Kan de beheers
map (/var/lib/dpkg) niet vergrendelen. Heeft u beheersrechten?
Niet dus.
Zonder deze rechten en zonder root shel is er niet te werken met Debian.
Gaarne advies en liefst zo snel mogelijk.
Dit bericht ook gister avond verzonden. Van engels-talige mailing lijst
krijg ik bericht dat slechts een deel is overgekomen.
Joep M. van Ham