Geen grafische desktop op nieuwe Intel-based laptop

Hallo,

Er komt hier een klant met een laptop, een "Acer Aspire R3-131T-C8LT"
met Windows 10 en secure boot. In het bios kan ik "UEFI" wijzigen in
"legacy", waarna er geen secure boot meer is. Het touchpad heb ik op
"basic" ingesteld want "advanced" geeft wel vaker problemen.

Dan kan ik booten met een live USB stick. Dat lijkt goed te gaan, ik zie
grub en het kernel starten, en allerlei services. Maar na enige tijd
krijg ik een schermvullende melding van Acer: "Oh no, something has gone
wrong", en het enige wat ik dan nog kan doen is de machine uit zetten.

Bij de nieuwste versie van de live USB stick zie ik deze melding niet
meer, maar daar crashed de Cinnamon desktop reproduceerbaar.
De muis beweegt wel (touchpad).

Als ik een USB-stick gebruik met een actuele Debian met Intel driver uit
backports en Intel-microcode, dan krijg ik ook de schermvullende melding
van Acer.

Als ik de rescue-mode van de Debian installer gebruik, dan kan ik prima
starten, maar dat is dan niet-grafisch.

Iemand een idee wat er hier gebeurd? Het lijkt een video-probleem.

Video meldt zich als "Intel Corporation device 22b1 (rev 21)".

Hmm, wellicht zou ik nog het 4.2 kernel uit backports kunnen proberen.

p.s. interessant is misschien nog, dat als je een bios-paswoord instelt
op deze laptop je opeens veel meer dingen kunt wijzigen. Dan kun je
bijvoorbeeld "secure boot" uitzetten in UEFI mode.