Re: Bedrijfsadministratie

Op 18-10-15 om 21:57 schreef Frans van Berckel:
> Ken jij een handige Linux applicatie (desktop of server) waar je
> eenvoudig de bedrijfsadministratie van een éénmanszaak kan voeren. En
> als je der meer van weet, hoe doe jij dat dan?

Ik doe het zelf in een spreadsheat.

Gewoon een lijstje met facturen en een lijstje met kosten.

Die kosten geef ik aan het eind van het jaar ook een "groep nummer", die
ik dan ook optel zodat er een overzicht komt van wat soort kosten ik
heb. Bijvoorbeeld "tijdschriften" of "telefoon".

Het boekhoudkantoor maakt daar dan een winst-en-verlies rekening van, en
een balans. Doet aangifte voor de inkomstenbelasting en een 5e BTW
aangifte. Dat alles doet hij in een uurtje waar ik bij zit.
We kletsen dan nog wat, en ik betaal hem 150 euro.

De BTW aangifte per kwartaal doe ik zelf, die komt wel uit mijn
spreadsheat. Ingewikkelde dingen laat ik aan de boekhouder over in het
"5e kwartaal".

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.