Re: numlock niet automatisch aan in gdm3 jessie

Paul van der Vlis schreef op do 17-09-2015 om 16:29 [+0200]:
Op 16-09-15 om 14:29 schreef Frank Voncken:
> Beste allen,
>
> Bij het opstarten van mijn laptop met gnome 3.14 (gdm3) gaat numlock
> niet automatisch aan. Ik heb al eerder numlockx geïnstalleerd van Debian
> Packages en in /etc/gdm3/Init/Default het volgende toegevoegd (op
> aanwijzingen van
> https://wiki.archlinux.org/index.php/Activating_Numlock_on_Bootup :
>
> if [ -x /usr/bin/numlockx ]; then
>
>       /usr/bin/numlockx on
> fi
>
> Het helpt niet. ArchLinux heeft ook nog een andere mogelijkheid met
> [...]

Je kunt het instellen in de Gnome toetsenbord config bij "opties |
overige compatibiliteitsopties".

Soms is het ook een optie in het bios, weet niet of Gnome zich daar wat
van aantrekt.

Gevonden: niet bij Gnome toetsenbord, maar bij "afstelhulp", vervolgens "typen", en tenslotte "overige compatibiliteitsoptie". Dan daar "cijferblok-toetsen geven altijd cijf ..." (meer ruimte was er niet om de zin volledig weer te geven) selecteren. Het lampje ter indicatie dat num lock aanstaat, brandt niet, maar de cijfers in het cijferblok werken tenminste wel. En daar gaat het om. Bij het invullen van wachtwoorden waar cijfers in staan, vergeet ik namelijk weleens om num lock eerst aan te zetten. Nu hoeft dat niet meer. Dat verhoogt het gebruiksgemak toch iets.

Ik weet overigens nog niet waarom de suggestie van ArchLinux niet heeft geholpen.

Hoe dan ook, dank je wel, Paul! En een fijne avond voor jullie allen!

Frank