Re: Probleem met USB-N13 adapter

Hallo Wim,

Op 04-09-15 om 11:33 schreef Wim Magnus:
> Hallo,
>
> Ik heb Jessie geinstalleerd op een 10 jaar oude PC en heb nadien
> geprobeerd om Wifi-toegang te krijgen met de ASUS USB-N13 adapter. Ik
> heb daartoe de meest recente versie van de rtl8192cu driver
> geinstalleerd.

Heb je echt een driver geinstalleerd? Dat is meestal helemaal geen goed
idee. De driver voor de rtl8192cu zit gewoon in Debian, daar hoef je
niets voor te doen.

Ik installeer nooit kerneldrivers van een fabrikant, en dat raad ik jou
ook aan.

Maar er is wel firmware nodig, installeer daarom dit pakket:
https://packages.debian.org/jessie/firmware-realtek

Dat is een pakket uit non-free. Dat moet je dus aanzetten in je
sources.list. Dit ding werkt niet zonder.

Normaal is het handig om te melden wat "lsusb" voor output geeft, maar
de USB-N13 wordt hier ook vermeldt dus het is inderdaad duidelijk dat de
rtl8192cu driver de juiste is:
https://wiki.debian.org/rtl819x#rtl8192cu

> Het probleem is dat de Belkin-modem (die gebruik ik
> voor wireless toegang via mijn laptop) zonder problemen herkend
> wordt, maar dat connectie met die modem maar niet wil lukken. Als ik
> via de wicd-manager probeer te verbinden gaat de hele PC zelfs hangen
> of zodra de poging tot authenticatie van de wlan0 begint.

Heb je ervaring met WICD?  Ik heb het wel eens gebruikt en aan de praat
gekregen, maar als ik me goed herrinner waren er wel wat speciale dingen
nodig voor wifi.  Je moet WICD bijvoorbeeld vertellen welk WLAN device
te gebruiken. Dit heb ik er ooit over geschreven:

------------
"rfkill list" vertelde dat de hardware killswitch weliswaar goed stond,
maar hij was nog wel softwarematig geblokkeerd. "rfkill unblock all" hielp.

Ik zag nog steeds geen wlan device in "ifconfig", Hoe dat device heet
verteld "iwconfig", bij mij heet het "wlan0". "ifconfig wlan0 up"
startte het wlan device, daarna gaf "iwlist wlan0 scan" een lijst met
allerlei draadloze netwerken.

WICD vond echter nog steeds dat er geen enkel draadloos netwerk was. Het
bleek dat er in de WICD GUI linksboven een klein pijltje zit, waarachter
de configuratie verstopt zit. Daar moet je het wlan device opgeven, in
mijn geval "wlan0". Daarna verscheen er nog geen lijst netwerken, ik
geloof dat ik heb moeten rebooten of de WICD deamon herstarten voordat
ik wat zag. Het kiezen van een netwerk ging ook nog vrij lastig. Ik
kende WICD niet, maar vind het wel een interessant programma omdat het
veel meer controle geeft. Na een reboot kwam alles vanzelf goed "up".
--------

Volgens mij was het overigens "rechtsboven" in die WICD GUI.

> [...]
> statisch als dynamisch (via dhcp) te declareren, maar niets helpt. In
> het eerste geval krijg ik via route -n een normaal uitziende routing
> table, maar levert pingen naar de modem "... Unreachable Host" op. In
> het tweede geval (dhcp) komen er na ifup wlan0 een hoop pogingen die
> steevast eindigen met het bekende "No DHCPOFFERS received". In alle
> gevallen is, voor de zekerheid, de eth0-interface uitgeschakeld.
> Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of waar ik
> hiermee terecht kan? Intensief googelen heeft immers tot dusver niks

Je bent aan het goede adres, wellicht kunnen we je hier helpen.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.