Probleem met USB-N13 adapter

Hallo,

Ik heb Jessie geinstalleerd op een 10 jaar oude PC en heb nadien geprobeerd om Wifi-toegang te krijgen met de ASUS USB-N13 adapter. Ik heb daartoe de meest recente versie van de rtl8192cu driver geinstalleerd.
Het probleem is dat de Belkin-modem (die gebruik ik voor wireless toegang via mijn laptop) zonder problemen herkend wordt, maar dat connectie met die modem maar niet wil lukken. Als ik via de wicd-manager probeer te verbinden gaat de hele PC zelfs hangen of zodra de poging tot authenticatie van de wlan0 begint.
Ik heb geprobeerd om de wlan0-interface in /etc/network/interfaces zowel statisch als dynamisch (via dhcp) te declareren, maar niets helpt. In het eerste geval krijg ik via route -n een normaal uitziende routing table, maar levert pingen naar de modem "... Unreachable Host" op. In het tweede geval (dhcp) komen er na ifup wlan0 een hoop pogingen die steevast eindigen met het bekende "No DHCPOFFERS received". In alle gevallen is, voor de zekerheid, de eth0-interface uitgeschakeld.
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of waar ik hiermee terecht kan? Intensief googelen heeft immers tot dusver niks opgeleverd.

Bedankt en vriendelijke groet,

Wim Magnus