Re: Terminal manager?

On Thu, Sep 03, 2015 at 08:40:21PM +0200, Paul van der Vlis wrote:

> Screen ken ik, dat is niet wat ik bedoel. Tmux schijnt bedoeld te zijn
> om te switchen tussen verschillende programma's in een terminal, ook
> niet wat ik zoek.
>
> Ik zag ooit een programma met daarin een boel terminals, maar ben de
> naam vergeten en had ook niet goed opgelet.

Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is een soort tiling terminal
emulator; iets waarbij je verschillende terminal-vensters in één X
window venster had staan. Ben ook de naam vergeten, dus veel helpt dat
niet. Misschien bestaat het gewoon niet meer...

> Vergelijk het met een e-mailprogramma met een boel mailboxen waaruit je
> kunt kiezen om te tonen. Ik had de indruk dat de sessies ook werden
> hersteld bij het aanzetten.

Ik denk dat het nuttigst is dat je gewoon eens zegt wat je allemaal
zoekt in een terminal emulator. Er zijn er tientallen (letterlijk); als
je laat weten wat je nodig hebt, dan kan ik me voorstellen dat er wel
iemand antwoord zal geven.

persoonlijk ben ik een fan van 'urxvt', met wat customisatie:

$ xrdb -q | grep URxvt
URxvt*background:	black
URxvt*foreground:	white
URxvt*scrollBar:	false
URxvt*shading:	40
URxvt*transparent:	true

geeft me een hele simpele terminal, met (in awesomewm) geen zinloze
randen. Heel handig.

Maar er zijn waarschijnlijk even veel terminal emulatoren als er window
managers zijn...

> Misschien was het iets waarmee je ook commando's kan geven aan clusters.
> Maar ik ken dat soort programma's helemaal niet (clusterssh, pssh,
> etc.). Ik gebruik daarvoor zelf gemaakte scripts.

clusterssh is anders geweldig.

cssh host-1 host-2 host-3

geeft je vier vensters: één voor elk van de hosts, één waarin je kan
typen. Wat je in dat laatste venster typt wordt automatisch naar alle
drie de host-vensters gestuurd; wat je in één van de andere vensters
typt gaat alleen naar dat venster.

Je moet op 37 machines je puppet manueel draaien? cssh $(cat hostlist),
even wachten, "sudo -k; sudo puppet agent --test", wachtwoord ingeven,
done.

--
It is easy to love a country that is famous for chocolate and beer

  -- Barack Obama, speaking in Brussels, Belgium, 2014-03-26