User geen lid van zijn eigen groep

Hoi,

Bij een migratie-operatie voor een nieuw webplatform deed 1 user het
niet. Na lang zoeken bleek de user geen lid te zijn van zijn eigen
groep. Laat ik de user "piet" noemen.

Na een "adduser piet piet" functioneerde het dus. Maar nu staat er in
/etc/group bij deze groep iets anders als bij de andere groepen, en dat
ergert me.

/etc/passwd:
piet:x:1071:1080::/home/piet:/bin/bash

/etc/group:
piet:x:1080:piet

Overigens meldt "groups piet" wel de groep piet, ook al voordat ik hem
lid had gemaakt. Maar de user mag niet in mappen komen waarin alleen de
groep piet toegang heeft (zijn website). Uit veiligheids overwegingen is
de map eigendom van root, maar de groep heeft toegang.

Uiteraard heb ik gecontroleerd of de UID en de GUID uniek zijn, en dat
is zo. Verder is het reproduceerbaar, als ik de user verwijder uit zijn
groep in /etc/group dan kan hij er niet meer in, maar zegt "groups piet"
wel dat hij lid is van de groep piet.

Heeft iemand hier een idee hoe dit zou kunnen komen?

https://www.vandervlis.nl