BIOS bij meer dan één interne schijven

Jan-Rens Reitsma schreef op wo 06-05-2015 om 15:24 [+0200]:
On 05/03/2015 10:30 PM, Paul van der Vlis wrote:
> [...]

Heb je de originele hdd vervangen door een ssd en de CD/DVD drive
vervangen door een caddy met een hdd? (Of met de omgekeerde ssd/hdd
volgorde?)
Ik heb inderdaad een van de twee harde schijven die op een gegeven moment kapot ging, zelf vervangen door een ssd. Gewoon insteken, meen ik te herinneren. Laptop accepteerde direct de ssd, gelukkig. Ik heb toen Wheezy, toen nog in de testing, maar nodig omdat het beter met ssd kan omgaan dan de voorganger, erop gezet.

> Er zal ergens anders een optie zijn waarin bepaald wordt wat de eerste
> "Notebook Hard Drive" is.

Misschien wordt in de BIOS van Frank's laptop met de "Notebook Hard
Drive" /dev/sda bedoeld en met de "Internal CD/DVD Rom Drive" een caddy
met /dev/sdb (of omgekeerd).
Ik denk het niet. Ik heb een multimedia laptop met de mogelijkheid voor afspelen van films op dvd en zo. Eerst stond "Internal CD/DVD Rom Drive" boven aan en "USB Floppy" onder "Notebook Hard Drive". Wil ik usb stick met live-versie van een Linux-distro gebruiken om deze distro te bekijken, dan moest ik "USB floppy" vóór "Notebook Hard Drive" zetten. Toen kon ik de stick booten. Wil ik een live versie van een distro op CD/DVD bekijken, dan werkt het alleen als "Internal CD/DVD Rom Drive" vóór "Notebook Hard Drive" staat. Ik vermoed daarom dat de tweede optie niets met sdb te maken heeft.

(Ik heb een oude laptop waarvan de BIOS normaal omgaat met (Live) CD's
maar vreemd reageert wanneer je opstart met een (Live) DVD in de
CD/DVD-drive.)
Ik merk geen verschil tussen CD en DVD.

Groetjes,
Frank