Re: Debian Jessie en VirtualBox

Hallo Patrick,

Op 04-05-15 om 18:16 schreef Patrick Ruytings:
> Dag iedereen,
>
> Ik heb nog geen ervaring met mailinglists. Dus extra info is welkom.
> Jullie vragen om op de lijst te antwoorden. Doe ik het nu dan correct?

Wat je doet is bovenposten. Dat wordt veelal niet zo erg gewaardeerd in
mailinglijsten. De bedoeling is eigenlijk dat je ingaat op de
opmerkingen van iemand anders, en daar wat onder schrijft. Zoals ik nu doe.

Mocht je een mailinglijst niet zo prettig vinden, dan kun je deze
mailinglijst (en vele andere) overigens ook lezen via Gmane.
Dat biedt een webinterface en een usenet-interface (nieuws):
http://dir.gmane.org/gmane.linux.debian.user.dutch
En je kunt er ook posten.

> [...]
> root@virtualbox-debian:~# cd /media/cdrom
> root@virtualbox-debian:/media/cdrom# ls
> 32Bit         cert             VBoxSolarisAdditions.pkg
> 64Bit         OS2             VBoxWindowsAdditions-amd64.exe
> AUTORUN.INF  runasroot.sh         VBoxWindowsAdditions.exe
> autorun.sh   VBoxLinuxAdditions.run  VBoxWindowsAdditions-x86.exe
> root@virtualbox-debian:/media/cdrom# sh runasroot.sh
> Usage: runasroot.sh DESCRIPTION COMMAND [ADVICE]
>
> Attempt to execute COMMAND with root privileges, displaying DESCRIPTION
> if possible and displaying ADVICE if possible if no su(1)-like tool is

Ik heb daar niet veel ervaring mee, maar volgens mij moet je dat pakket
virtualbox-guest-additions-iso installeren op de host, en dan daarna dit
doen in Virtualbox: "Devices -> Install Guest Additions". En hoef je dus
geen "runasroot.sh" te draaien.

Maar ik kan het mis hebben. En mocht dat zo zijn, dan zou ik bij het
commando het path naar het script aangeven. Dus bijvoorbeeld "sh
./runasroot.sh".  Die "./" betekent: in de huidige directory.

Verder zie ik dit "runasroot.sh" nergens in de documentatie terug, daar
zie ik steeds "sh ./VBoxLinuxAdditions.run" staan:
https://www.virtualbox.org/manual/ch04.html#idp96641072

Toen ik dit een keer deed (dus met "Devices -> Install...") wou de guest
na het installeren van die additons niet meer booten. Misschien had ik
de host eerst moeten rebooten want ik had daar een nieuw kernel
geinstalleerd. De oplossing kwam door in grub van de guest de boot-optie
"noapic" te geven. Dat hoefde maar eenmalig, na wat rebooten ging het
daarna goed.