Re: grub selecteren in multiboot

Sjoerd Hiemstra schreef op zo 03-05-2015 om 22:39 [+0200]:
Frank Voncken:
> omdat sdb een ssd is, zou het in theorie het booten nog sneller
> kunnen als in BIOS geregeld wordt dat deze ssd geboot wordt?

In de MBR op sda wordt alleen maar bepaald in welke partitie het booten
in gang wordt gezet. De controle wordt zogezegd aan die partitie
overgedragen. Het booten gebeurt dan ook al in de Debian-partitie, dus
op de ssd.
Het zou me dan ook erg verbazen als er een merkbaar tijdsverschil zit
tussen MBR op sda of sdb.

Aha, duidelijk. Het heeft dus geen hoogstwaarschijnlijk zin om moeite te doen om uit te zoeken hoe ik in BIOS een andere schijf kan selecteren. Ik heb het namelijk niet kunnen vinden.

Dank je wel, Sjoerd en Paul voor de waardevolle reacties! Ik ga zo thee zetten voor mijn vrouw die thuis komt van haar werk. Voor straks welterusten.

Hartelijke groeten,
Frank