Re: grub selecteren in multiboot

Op 03-05-15 om 21:59 schreef Frank Voncken:

> Dank je wel voor je uitleg!
>
> Mmm, omdat sdb een ssd is, zou het in theorie het booten nog sneller
> kunnen als in BIOS geregeld wordt dat deze ssd geboot wordt? Ik vind
> overigens het opstarten op de eerste harde schijf al snel genoeg. Wat is
> nu wijs: booten op eerste schijf (=hard disk) of op tweede schijf
> (=ssd).

Veel zal het niet uitmaken denk ik. Maar je kunt het best eens proberen.
Bedenk wel dat als het om UEFI gaat het niet zo eenvoudig is, want dan
is er ook nog een UEFI partitie.

> Ik ben een beetje bang dat als ssd ergens een klein stukje kapot
> gaat, dan de hele ssd helemaal niks meer werkt, in tegenstelling tot een
> harde schijf. Booten vanaf ssd gaat dan helemaal niet meer lukken.

Mocht de ssd kapot zijn, kun je ook altijd het bios weer naar /dev/sda
omzetten. Maar ssd's gaan niet vaak kapot.

> Indien ik toch waag de bootvolgorde van schijven verander, met ssd als
> eerste keuze, wat is dan goede volgorde: eerst bootvolgorde aanpassen,
> dan in Debian "grub-install /dev/sdb" uitvoeren? Of andersom?

Eerst "grub-install /dev/sdb", anders zal booten niet lukken op /dev/sdb.