Ervaringsverhaal: Jessie laptop zonder systemd

Hallo,

Een klant wou graag Jessie geïnstalleerd op een laptop, maar zonder
systemd, ik dacht: "dat doe ik wel even", maar het viel tegen.

Ik heb eerst gewoon Jessie RC2 geinstalleerd met XFCE4 als desktop, en
daarna de handleiding van de "without-systemd wiki" [1] gevolgd om
systemd te verwijderen. Alhoewel, eigenlijk wil men daar ook graag dat
je pakketten uit Devuan en max2334 [2] installeert. Maar dat wou ik
niet, want ik wou een "puur Debian systeem".

Dit is wat ik gedaan heb:
--------
apt-get install sysvinit-core sysvinit sysvinit-utils
reboot
apt-get remove --purge --auto-remove systemd
echo -e 'Package: systemd\nPin: origin ""\nPin-Priority: -1' > \
  /etc/apt/preferences.d/systemd
--------

Die derde regel verwijderd alles wat afhankelijk is van systemd.
Wellicht is het beter dat wat anders te doen, want er werd nogal veel
verwijderd. Ook dingen die later weer gewoon te installeren waren, zoals
lightdm (vergelijkbaar met GDM en KDM) en task-xfce-desktop.

Dat Gnome niet werkt zonder systemd was me bekend, wat me niet bekend
was dat network manager niet werkt zonder systemd, dat werd dus
verwijderd en dat was lastig. Wellicht dat de pakketten uit Devuan en
max2334 dat probleem opheffen, maar ik installeer niet graag pakketten
die niet uit Debian komen.

Ik heb weer een bedrade netwerk verbinding via /etc/network/interfaces
aangemaakt, en toen WICD geinstalleerd, een alternatief voor network
manager. De bedrade verbinding deed het al snel, maar wifi was minder
makkelijk.

Uberhaubt was wifi niet simpel op deze laptop. Het gaat om een laptop
met een Broadcom BCM4312 chip. Deze firmware zit niet in non-free, maar
via het programma firmware-b43-installer uit contrib kon ik wel vrij
simpel de firmware downloaden en installeren. Deze werd keurig geladen
(zie dmesg) maar daarmee functioneerde de boel nog niet.

"rfkill list" vertelde dat de hardware killswitch weliswaar goed stond,
maar hij was nog wel softwarematig geblokkeerd. "rfkill unblock all" hielp.

Ik zag nog steeds geen wlan device in "ifconfig", Hoe dat device heet
verteld "iwconfig", bij mij heet het "wlan0". "ifconfig wlan0 up"
startte het wlan device, daarna gaf "iwlist wlan0 scan" een lijst met
allerlei draadloze netwerken.

WICD vond echter nog steeds dat er geen enkel draadloos netwerk was. Het
bleek dat er in de WICD GUI linksboven een klein pijltje zit, waarachter
de configuratie verstopt zit. Daar moet je het wlan device opgeven, in
mijn geval "wlan0". Daarna verscheen er nog geen lijst netwerken, ik
geloof dat ik heb moeten rebooten of de WICD deamon herstarten voordat
ik wat zag. Het kiezen van een netwerk ging ook nog vrij lastig. Ik
kende WICD niet, maar vind het wel een interessant programma omdat het
veel meer controle geeft. Na een reboot kwam alles vanzelf goed "up".

Het lastige was dus vooral de netwerk configuratie. Bij een server zal
dat niet zo'n punt zijn, want daar gebruik je toch geen GUI.

Wat me nog opviel was dat ook "hplip" verwijderd werd. Dit heeft systemd
nodig. Ook de postscript drivers van HP werden verwijderd, deze zijn
afhankelijk van hplip. Cups doet het verder echter wel, of er problemen
zijn bij de HP printerdrivers in cups weet ik niet, ik verwacht het
niet. Alleen dus geen hplip en dat is wel vervelend.

Andere pakketen die verwijderd werden en die niet meer geinstalleerd
konden worden: gvfs-daemons, colord, packagekit, udisk2.

Het schijnt ook mogelijk te zijn om systemd ueberhaubt niet te
installeren m.b.v. preseeding. Daar heb ik nog geen ervaring mee.

[1]
http://without-systemd.org/wiki/index.php/How_to_remove_systemd_from_a_Debian_jessie/sid_installation

[2]
http://without-systemd.org/wiki/index.php/How_to_install_systemd-independent_udisks2_and_policykit_before_removing_systemd_from_a_Debian_jessie/sid_installation