Zwart scherm na gebruikerwisselen of Afmelden

Beste mensen,

Gisteren heb ik mijn moederbord vervangen voor de MSI B85M-P33 en er
vervolgens Debian 7.8 64-bit op gezet.
Ik heb een beeldscherm van Compaq TFT5010 van 15 jaar oud of meer.
Gnome functioneerde niet (volledig) en dus is automatisch overgeschakeld
op de Gnome 3.4.2. fallback. Dit had ik ook bij mijn eerdere moederbord
met 32-bit

Wat is nu het probleem?
Wanneer ik de computer uitschakel wordt het scherm direct zwart en duurt
het lang voordat de computer daadwerkelijke uit gaat. Als ik mij als
gebruiker afmeld; ook een zwart scherm, de computer blijft aan, maar ik
zie niets. Als ik van gebruiker wissel: hetzelfde.

Opstarten gaat daarentegen prima.

Hoe los ik dit op? Ik ben niet een kenner, noch techneut.

Met vriendelijke groeten,

Dirk Ruijne