Re: Geeft Debian aan als het systeem moet worden herstart

Op 11-02-15 om 08:50 schreef Cecil Westerhof:
> Op het ogenblik werk ik nog voornamelijk met openSUSE. Als je hier
> doet:
>     zypper update
>
> Dan krijg je een melding indien er processen zijn die verwijderde
> bestanden gebruiken:
>     There are some running programs that use files deleted by recent upgrade.
>
> En als dat bijvoorbeeld systemd is, dan weet je dat je je systeem
> beter kunt rebooten. Tot nu toe heb ik zoiets nog niet bij Debian
> gezien. Zie ik iets over het hoofd?

Bij updates van daemons zoals Postfix of Mysql worden deze services
altijd herstart. Ik verwacht dat dat ook bij systemd is, maar misschien
kan dat niet worden herstart zonder reboot. Weet ik dus niet.

Bij sommige updates van libraries, zoals die van glibc en openssl
bijvoorbeeld, wordt er verteld dat er een aantal services herstart
moeten worden, en krijg je de vraag of ze herstart mogen worden.
Maar ik ben bang dat je er niet helemaal op kunt rekenen dat dit altijd
gebeurd.

Desktop programma's worden niet herstart, bijvoorbeeld een browser of
een mailclient. Omdat je deze programma's meestal open hebt staan, kan
dit tot heel vreemde problemen leiden als het programma op schijf een
andere versie is als de draaiende versie. Eigenlijk zou de gebruiker een
melding moeten krijgen via het notificatie systeem dat een applicatie
herstart moet worden, daar heb ik weleens bugs over ingediend. Volgens
mij heb ik dergelijke meldingen in het verleden wel ooit gezien overigens.

De programma's waar Geert en Thijs het over hebben kende ik nog niet.