Re: Disk blijft 100% vol

On Fri, Jan 30, 2015 at 06:10:39PM +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Alweer een raar probleem. Een backup server was volgelopen. Ik verwijder
> allerlei bestanden, ook bestanden van vele GBs.
>
> Maar na afloop van deze actie is er nog steeds 0 Bytes free volgens
> "df", ik heb dat eerder gezien en kan het niet verklaren.

De "df" "available" ("Beschikbaar") kolom toont alleen de niet-reserved
diskspace, zelfs als je als root draait. Je wilt naar het verschil tussen
"Size" ("Grootte") en "Used" ("Gebruikt") kijken.

> Ook na een reboot is er nog steeds geen ruimte vrij.
>
> Nu geef ik toe dat het deels om hardlinks gaat die ik heb verwijderd,
> maar van sommige bestanden heb ik alle verwijzingen weggegooid. Dus dan
> zou de ruimte vrij moeten komen, toch?

Normaal wel.

> Kunnen jullie dit verklaren?

Niet zonder details.

Post eens een "df" output?

--
It is easy to love a country that is famous for chocolate and beer

  -- Barack Obama, speaking in Brussels, Belgium, 2014-03-26