Re: Raar probleem met Gnome in Jessie

Dag Paul en de anderen,

Paul van der Vlis schreef op zo 01-02-2015 om 20:47 [+0100]:
> Hoi Frans en anderen,

> Als jij een patch zou willen maken zou ik dat prettig vinden, maar eerst
> moet denk ik worden uitgevonden wat de correcte vertaling is. Als het
> niet meer in Debian 8.0 kan komen, dan kan het wellicht in Debian 8.1
> worden opgenmomen, geen idee of het release team daartoe bereid is.

Ik heb het probleem voorgelegd aan de debian ontwikkelaars van Gnome
(https://lists.debian.org/debian-gtk-gnome/2015/02/msg00000.html) en het
antwoord is dat ze het probleem ernstig genoeg vinden en dus graag een
patch krijgen.

Er was op de mailinglijst vandaag wat activiteit over mogelijke en
wenselijke vertalingen.
Als ik het goed heb zijn dit de suggesties die aan bod kwamen.

Accessories vertalen als
   Toebehoren  of
   Hulpmiddelen  of
   Accessoires

Utilities vertalen als
   Hulpmiddelen  of
   Gnome hulpmiddelen  of
   Gnome tools
   (tools is inderdaad Nederlands - staat in het groene boekje)

Nog wat bijkomende info, die misschien nuttig is bij het doorhakken van
de knoop:

Accessories werd in het Frans Accessoires en in het Duits Zubehör
Utilities werd in het Frans Utilitaires en in het Duits Hilfsprogramme

Het Gnome menu heeft ook een item System tools, dat nu in het Nederlands
vertaald wordt als Systeemgereedschap.
Het hoofdmenu-item Accessories heeft een submenu-item Desktop
accessories dat in het Nederlands Bureaubladhulpmiddelen is.
Het hoofdmenu-item Utilites heeft een submenu-item Small but useful
Gnome tools, dat in het Nederlands Kleine maar krachtige tools is.

Zelf ben ik voorstander van een oplossing die slechts tijdelijk (om het
probleem van het dubbel gebruik van hulpmiddelen op te lossen) afwijkt
van de upstream-vertaling en zo weinig mogelijk ingrijpend is.

Concreet is mijn voorstel:
Accessories vertalen als Accessoires (of eventueel toebehoren)
en de vertaling van Utilities ongemoeid laten.

P.S. voor de anderen (Paul is al op de hoogte): ik ben niet geabonneerd
op debian-user-dutch@lists.debian.org, dus graag een Cc naar mij in
geval van een reactie.

--
Groetjes,