Re: [OPGELOST] Disk blijft 100% vol

Op 30-01-15 om 18:10 schreef Paul van der Vlis:
> Hallo,
>
> Alweer een raar probleem. Een backup server was volgelopen. Ik verwijder
> allerlei bestanden, ook bestanden van vele GBs.
>
> Maar na afloop van deze actie is er nog steeds 0 Bytes free volgens
> "df", ik heb dat eerder gezien en kan het niet verklaren.
>
> Ook na een reboot is er nog steeds geen ruimte vrij.
>
> Nu geef ik toe dat het deels om hardlinks gaat die ik heb verwijderd,
> maar van sommige bestanden heb ik alle verwijzingen weggegooid. Dus dan
> zou de ruimte vrij moeten komen, toch?
>
> Kunnen jullie dit verklaren?

Ik heb de gereserveerde ruimte voor root verminderd naar 2%:
xen5:/dev# tune2fs -m 2 /dev/xvda2
tune2fs 1.42.5 (29-Jul-2012)

En nu geeft "df" weer aan dat er ruimte beschikbaar is:
xen5:/dev# df -h
Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
rootfs             214G     204G  5,1G  98% /

Blijkbaar geeft "df" dus de ruimte op die voor normale users beschikbaar
is, ook als je het commando als root uitvoert.

Het feit dat ik een groot bestand niet kon kopieren naar /tmp bleek te
komen omdat /tmp op tmpfs staat...