Re: Clients identiek houden

On Fri, Jan 09, 2015 at 12:25:31PM +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Hoi allen,
>
> Ik beheer een aantal clients die eigenlijk identiek zijn, op een paar
> uitzonderingen na zoals de hostname. Ik heb een backup van zo'n client
> op de server.
>
> Om een client te installeren boot ik met een live-cd, partitioneer,
> formatteer, download de data uit de backup, en installeer grub. Wellicht
> kan dit handiger, maar dit werkt.
>
> Nu zit ik me af te vragen of zoiets ook later zou kunnen, dus om de
> machines identiek te houden. Bijvoorbeeld vanaf de server iets van:
> rsync -a --exclude=... --del /client pc01:/

Dat lijkt me niet zo'n geweldig idee. Je wilt een config management
systeem gebruiken.

[...]
> Ook iets als Puppet is een optie, maar dat lijkt me veel werk om goed
> aan de praat te krijgen. Ik gebruik nu een eigen script, wat een ander
> script download en uitvoert.

Puppet is helemaal niet "veel werk om goed aan de praat te krijgen". Je
*kan* een puppet master opzetten, maar dat is niet absoluut nodig.
Gewoon een "git pull origin; puppet apply foo.pp" werkt ook. En dat kan
heel simpel; een foo.pp zoals dit:

---
$packages_goed = ['awesome', 'nbd-server', 'ltsp']
$packages_slecht = ['gnome', 'kde', 'xfce']

package {$packages_goed:
	ensure => present,
}
package {$packages_slecht:
	ensure => absent,
}
file {"/etc/nsswitch.conf":
	ensure => present,
	source => "http://foo.local/nsswitch.conf";,
}
---

... zorgt er voor dat "awesome", "nbd-server", en "ltsp" geïnstalleerd
worden, terwijl "gnome", "kde", en "xfce" weggehaald worden. Daarbovenop
zal /etc/nsswitch.conf vergeleken worden met de nsswitch.conf op de
opgegeven URL, en desnoods vervangen. Je kan die ook mee in de
repository steken, als je de juiste directories behoudt.

Het wordt natuurlijk wat complexer als je meer configuratie nodig hebt,
maar het voordeel van dat te doen (en in een versiecontrole-systeem te
steken) is dat je heel eenvoudig een rollback kunt doen in geval een
bepaalde update een foutje veroorzaakt...

--
It is easy to love a country that is famous for chocolate and beer

  -- Barack Obama, speaking in Brussels, Belgium, 2014-03-26