Re: Hardware decoding videokaart

Op 21-11-14 om 13:58 schreef Jelle de Jong:

> Ik heb Intel chipsets, maar kijk eens naar het volgende:
>
> https://wiki.archlinux.org/index.php/VDPAU

vdpau is volgens mij inderdaad het mechanisme wat gebruikt wordt bij
Radeon voor video hardware encoding.
http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU

Als ik hier op een paar machines kijk, dan lijkt het te worden geladen:
[    35.890] (II) RADEON(0): [DRI2]   VDPAU driver: r600
Maar in werkelijkheid lukt dat niet (zie verderop), en geen error.

Bij Intel zie ik zelden problemen met weergave van fullscreen video. Als
ik wikipedia goed begrijp gebruiken ze bij Intel geen vdpaul maar de
va-api. http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Acceleration_API

> [...]
>       VAProfileMPEG2Simple            :	VAEntrypointVLD
>       VAProfileMPEG2Main              :	VAEntrypointVLD
>       VAProfileH264Baseline           :	VAEntrypointVLD
>       VAProfileH264Baseline           :	VAEntrypointEncSlice
>       VAProfileH264Main               :	VAEntrypointVLD
>       VAProfileH264Main               :	VAEntrypointEncSlice
>       VAProfileH264High               :	VAEntrypointVLD
>       VAProfileH264High               :	VAEntrypointEncSlice
>       VAProfileVC1Simple              :	VAEntrypointVLD
>       VAProfileVC1Main                :	VAEntrypointVLD
>       VAProfileVC1Advanced            :	VAEntrypointVLD

Als ik vainfo en vdpauinfo draai krijg ik dit soort meldingen:
--------
paul@server2:~$ sudo vainfo
libva: VA-API version 0.32.0
libva: va_getDriverName() returns 0
libva: Trying to open /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/r600_drv_video.so
libva: va_openDriver() returns -1
vaInitialize failed with error code -1 (unknown libva error),exit
--------
server2:/home/paul# vdpauinfo
display: :0.0   screen: 0
Failed to open VDPAU backend libvdpau_r600.so: cannot open shared object
file: No such file or directory
Error creating VDPAU device: 1
--------

Er zit in Wheezy geen bestand "r600_drv_video.so" volgens
http://packages.debian.org. Ook niet in wheezy-backports, maar wel in
Jessie. Wel zie ik wat andere .so's met "libvdpau" in de naam.

> Dit is de laatste email die ik hieraan kan toewijden, hoop dat je eruit
> komt.

Bedankt voor je hulp. vdpauinfo en vainfo lijken me waardevolle tools en
ik kende ze nog niet.

Het lijkt me dat ik hiermee inderdaad duidelijkheid kan krijgen of er
video hardware acceleratie is, en blijkbaar is dat meestal niet
beschikbaar bij Radeon. Maar vaak kan de processor de load wel aan, en
dan doet de videoweergave het toch goed.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.