Re: simpele hardware raid1 kaart

Op 12-11-14 om 16:14 schreef mourik jan heupink - merit:
> Hoi allemaal,
>
> Ik ben op zoek naar een eenvoudige hardware raid kaart, ik ken zelf bv
> de LSI MegaRAID 9261 serie, maar wellicht hebben jullie nog andere tips.
>
> Wat achtergrond info:
> Het gaat om het installeren van een software (debian based) appliance,
> waarbij in je installer zelf GEEN software raid kunt configureren.
> Daarom draait dit nu op een single harddisk, maar de hardware is aan
> vervanging toe, en ik wil daarom de installatie overzetten naar een
> hardware raid1 config.

> [...]

Voor zover ik weet hebben die hardware raid kaarten allemaal rare
vendor-specific on-disk indelingen. Je kunt ze niet lezen aan een gewone
sata-poort.

Verder moet je een studie maken van de vendor-spcifieke software bij
zo'n kaart (meestal closed source met slechte documentatie), anders
krijg je geen e-mail als er een disk kapot is.

Ik zou wat googelen op het systeem wat je wilt gebruiken, het is vast
wel mogelijk om software raid te installeren. Of draai het anders in een
virtuele machine waarbij de host de software raid regelt.

Verder zijn er verschillende howto's die je kunnen vertellen hoe je van
een bestaand systeem een software raid maakt. Het is wat lastig, maar
het kan.