Van: "Matijs van Zuijlen" <matijs@matijs.net>
Aan: debian-user-dutch@lists.debian.org
Verzonden: Dinsdag 4 november 2014 14:49:07
Onderwerp: Re: Zentyal voor Debian [was: Re: locales en_US.UTF-8]

Hi Germ,

Ik ben lid van deze mailing list, dus je hoeft me niet te Cc-en.

On 04/11/14 13:20, Germ van Ek | Esyst wrote:
> Ik ben van Zentyal afgestapt omdat ik het maar een buggy gedoe vind. Wij
> gebruiken nu Ubuntu 14.04 met Samba 4. Dit omdat hun Samba4 pakketten aardig
> voor liepen, en dit in combinatie met een long-term-support release vond ik
> aantrekkelijk.
> Met wat zoeken vind je vast wel binaries voor een recente Samba4 op Debian, en
> anders kun je ze zelf bouwen natuurlijk.

Ik meen dat het er juist om ging dat een aantal pakketten al voor je
geïntegreerd zijn. Samba 4 zit overigens in Debian unstable. Van de testing en
stable weet ik het niet.

> Beheer doen we met de standaard Microsoft tools, ik zie niet in waarom je een
> 3rd party GUI zou gebruiken als er gewoon een gratis GUI beschikbaar is die al
> lang bestaat en stabiel is.

Die vlieger gaat alleen op als je beheer vanaf een Windows-machine doet, neem ik
aan. Ikzelf zou Samba alleen gebruiken als ik per se een Windows-client aan mijn
netwerk moest hangen. Het beheer zou dan zeker niet vanaf Windows gebeuren.

> Ik heb het originele mailtje van deze mailthread niet meer, dus weet niet of je
> iets zoekt voor een simpele NAS of een AD omgeving. Voor een simpele NAS zou je
> ook Samba 3 in combinatie met Webmin oid kunt gebruiken.

Ik geloof dat het de OP om een soort 'small business server' ging.

Wat mijzelf betreft zou ik het niet onaardig vinden als er een makkelijke manier
was om een fileserver te onderhouden die clients met verschillende OS-en kan
bedienen, waaronder liefst ook Android en iOS.

--
Matijs