Re: Dovecot export & import

On Sun, Nov 02, 2014 at 10:05:54AM +0100, Frans van Berckel wrote:
> Ga vandaag een server upgrade doen. Of eigenlijk een fresh install. Bij
> de installatie heb ik hiervoor een tweede root partitie vrij gehouden.
>
> Mocht het vandaag dan niet lukken, reboot en alles draait weer.
>
> Nu draait ik op de oude partitie onder andere een dovecot imap server.
> Ik heb al even gekeken, maar een cp -a van /var/vmail naar de nieuwe
> partitie gaat niet echt werken. Gaat om versie verschillen, dus kan ik
> me wel iets bij voorstellen.

Hoezo niet?

Het formaat waarin dovecot mails opslaat is gewoon hetzelfde van versie
naar versie. Zeker als het gaat om een upgrade, zou je daar absoluut
geen problemen mee mogen hebben.

Meer nog, de formaten zijn redelijk gelijkaardig tussen verschillende
IMAP-servers; ik ben in het verleden twee keer gemigreerd van de ene
software naar de andere, en dat was nooit een probleem.

> Even over nagedacht, maar bestaat er niet een slimme manier om de mail
> boxen die in dovecot staan te exporteren en na reboot van de nieuwe
> partitie de mail weer in dovecot te importeren?

Dat moet normaal gezien zowiezo kunnen.

At any rate, als je inderdaad een "cp" doet (en geen "mv"), dan heb je
zowiezo een back-up. Je kan dan testen, en als het werkt, no problem.

--
It is easy to love a country that is famous for chocolate and beer

  -- Barack Obama, speaking in Brussels, Belgium, 2014-03-26