Re: verschil tussen terminal en synaptic

On Sat, Nov 01, 2014 at 10:34:14AM +0100, Frank Voncken wrote:
> Het is mij al vaker het volgende opgevallen: bij apt-get update en
> apt-get upgrade in terminal worden er soms pakketten achtergehouden.
> Maar in synaptic worden deze achtergehouden pakketten gewoon normaal
> samen met andere te upgraden pakketten opgewaardeerd. Vanwaar dit
> verschil?

Da's het zelfde verschil als dat tussen "apt-get upgrade" en "apt-get
dist-upgrade". De eerste zal _nooit_ pakketten verwijderen of extra
pakketten bij-installeren; de tweede wel.

Wat ik gewoonlijk doe is eerst een "apt-get upgrade" om de noise weg te
halen, en daarna een "apt-get dist-upgrade" om gewijzigde dependencies
in orde te krijgen.

Je kan eventueel bij apt ook expliciet zijn:

apt-get upgrade <package>

of

apt-get install <package>

zal het zelfde doen als een dist-upgrade, maar dan voor dat pakket
alleen.

--
It is easy to love a country that is famous for chocolate and beer

  -- Barack Obama, speaking in Brussels, Belgium, 2014-03-26