Re: advies over fstab in relatie met ssd in Jessie

Matijs van Zuijlen schreef op za 01-11-2014 om 10:56 [+0100]:

> De combinatie 'commit=600' en 'Zal wel goed zijn' lijkt me een erg ongelukkige.
> Dit betekent namelijk dat je in geval van lock-up of power failure tot 10
> minuten data kwijt bent. Lijkt me niet zo fijn, en moet een *heel* bewuste keuze
> zijn. Lijkt me voor een SSD ook niet een heel nuttige setting, tenzij je
> paranoïde bent over het aantal writes.

> Maar als je die nu wil lezen is het alsnog traag. Lijkt me niet de bedoeling, toch?
>
> Heb je naar bcache[1] gekeken?
>
> Nog een laatste tip: Zet nooit vm.swappiness=0 zoals soms wordt aangeraden.

> [1] http://bcache.evilpiepirate.org/

Iemand wijst mij erop dat het niet duidelijk is wat ik nu wil. Nu ik
mijn posts teruglees, heeft hij daar gelijk in.

Mijn situatie is als volgt: ik heb al lange tijd een ssd naast hdd in
mijn HP laptop. Mijn hoofddistro (tot eergisteren Wheezy, sindsdien
Jessie, met Gnome) staat op ssd (= sdb). Voor documenten die veel
veranderen, heb ik op hdd (= sda) een plekje gemaakt (= sda7)en daar de
documenten geplaatst. Daarvoor heb ik met behulp van de
standaardapplicatie in Gnome "Schijven" vanuit Jessie een permanente
verbinding met sda7 gecreëerd, zie de laatste regel in fstab hieronder.
In fstab heb ik wat sdb betreft e.e.a. aangepast, zie hieronder:

#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=4fe183a8-11d7-4b19-b96f-b13be067c77b /               ext4
discard,noatime,errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdb5 during installation
UUID=d9320fd0-fff1-48e8-a2cd-aac0ee1d78e2 none            swap
sw,discard              0       0
/dev/sr0        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/disk/by-uuid/e81a7f70-5b6e-4d25-b861-a7eaa23ffb5c /mnt/e81a7f70-5b6e-4d25-b861-a7eaa23ffb5c auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0

Mijn vraag is nu of dit alles goed ingevuld is.

Over het gebruik van hdd voor de meeste schrijfactiviteiten ben ik in de
war gebracht door de reactie van Mattijs:

> Maar als je die nu wil lezen is het alsnog traag. Lijkt me niet de
bedoeling, toch?

> Heb je naar bcache[1] gekeken?

Heb ik toch iets niets goed gedaan? Ik ging daar vervolgens op in. Dat
heeft nu niet meer direct met fstab te maken. Wellicht had ik hier een
andere post, met een andere subject moeten plaatsen.

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik zal er beter op letten!

Frank