Re: advies over ssd in Jessie

Matijs van Zuijlen schreef op za 01-11-2014 om 10:56 [+0100]:

> De combinatie 'commit=600' en 'Zal wel goed zijn' lijkt me een erg ongelukkige.
> Dit betekent namelijk dat je in geval van lock-up of power failure tot 10
> minuten data kwijt bent. Lijkt me niet zo fijn, en moet een *heel* bewuste keuze
> zijn. Lijkt me voor een SSD ook niet een heel nuttige setting, tenzij je
> paranoïde bent over het aantal writes.

Oké. Ik heb "commit=600" nu verwijderd. fstab is nu:

#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=4fe183a8-11d7-4b19-b96f-b13be067c77b /               ext4
discard,noatime,errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdb5 during installation
UUID=d9320fd0-fff1-48e8-a2cd-aac0ee1d78e2 none            swap
sw,discard              0       0
/dev/sr0        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/disk/by-uuid/e81a7f70-5b6e-4d25-b861-a7eaa23ffb5c /mnt/e81a7f70-5b6e-4d25-b861-a7eaa23ffb5c auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0

> Maar als je die nu wil lezen is het alsnog traag. Lijkt me niet de bedoeling, toch?

Mmm, het valt mee. Kan het toch anders? Hoe? Kan een ssd
schrijfactiviteiten tegenwoordig wel goed aan zonder negatieve
consequentie voor levensduur? Mijn ssd is trouwens 128 GB groot, voor
mij meer dan genoeg voor foto's en filmpjes naast de andere zaken. Het
grootste gedeelte zit op een andere, externe Iomega schijf.

> Heb je naar bcache[1] gekeken?

Ik heb even in het artikel gekeken, maar het is mij nogal technisch. Ik
lees dat het al inbegrepen zit in kernel, ik heb kernel 3.16-3-amd64.
Wat kan ik hier doen? Mappen in home (en dus op ssd) plaatsen en bcache
op een of op andere manier in werking zetten?

> Nog een laatste tip: Zet nooit vm.swappiness=0 zoals soms wordt aangeraden.

Dat heb ik dus niet in mijn fstab.