Re: advies over ssd in Jessie

On 01/11/14 10:07, Frank Voncken wrote:
> [...] Ik heb trouwens na mijn mail een mooie wiki pagina
> van Debian over SSD optimalisatie gezien:
> https://wiki.debian.org/SSDOptimization
> Daar heb ik de aanbevelingen overgenomen: naast discard heb ik ook
> noatime en commit=600 opgenomen in fstab. Zal wel goed zijn.

De combinatie 'commit=600' en 'Zal wel goed zijn' lijkt me een erg ongelukkige.
Dit betekent namelijk dat je in geval van lock-up of power failure tot 10
minuten data kwijt bent. Lijkt me niet zo fijn, en moet een *heel* bewuste keuze
zijn. Lijkt me voor een SSD ook niet een heel nuttige setting, tenzij je
paranoïde bent over het aantal writes.

> Vervolgens heb ik de mappen die veel schrijfactiviteiten bevatten, zoals
> documenten en afbeeldingen, op de hdd gezet, en in nautilus met symlink
> in home ernaar verwezen.

Maar als je die nu wil lezen is het alsnog traag. Lijkt me niet de bedoeling, toch?

Heb je naar bcache[1] gekeken?

Nog een laatste tip: Zet nooit vm.swappiness=0 zoals soms wordt aangeraden.

[1] http://bcache.evilpiepirate.org/

--
Matijs