Re: Fork debian als systemd? (rant waarschuwing)

op 23-10-14 23:12, Huub Reuver schreef:

> ..
>
> Ik denk dat je de discussie mijns insziens kunt vatten in de 2 bovenstaande
> punten.
>
> Of sysvinit beter is als systemd voor init-scripts lijkt mij geen issue.
> Systemd zal vast de nodige services kunnen starten.
>
> Systemd is noodzakelijk als je gebruik wilt maken van instances als
> security mechanisme. Systemd zit nu al zo diep verankert in Debian dat een
> installatie zonder systemd onmogelijk is.

Volgens mij is dat niet juist. Als je Gnome als desktop wilt, dan kan
het niet, maar anders in de meeste gevallen wel voor zover ik weet.

Misschien moet ik binnenkort eens proberen Jessie te installeren zonder
systemd.

> Als voor bsdutils al systemd
> ondersteuning nodig is zet ik mijn vraagtekens. Waarom hebben de
> bsdutils systemd nodig?

Volgens mij hebben ze het niet nodig, in elk geval niet direct:
https://packages.debian.org/jessie/bsdutils

> Systemd voegt complexiteit toe en extra risico's voor system security:
> - je gebruikt het en je timmert het helemaal dicht;
> - je gebruikt het niet.
> Zoals je zelf al aangeeft, half invoeren is eigenlijk geen optie.

Half invoeren is natuurlijk niets, maar een keuze is prima lijkt me.
De problemen die daarbij optreden ken ik echter niet.

> Als je geen systemd wil, maar je wil wel gebruik kunnen maken van
> .deb-packages en apt zit je dus vast aan een fork.
>
> Dat is geen dreiging richting de Debian developpers. Er is gewoon
> logisch gezien geen alternatief.

Nee, bij een fork gaat daarna ieder zijn eigen weg, en je kunt altijd
nog vele packages delen. Zoiets heet geen fork.