Re: Fork debian als systemd? (rant waarschuwing)

op 23-10-14 12:08, Winfried Tilanus schreef:
> On 10/22/2014 05:26 PM, Frans van Berckel wrote:
>
> Hoi,
>
> Met het risico een blik wormen open te trekken... maar dat doe ik liever
> dan de discussie uit de weg gaan.

> Ik zie niet zo goed wat het probleem is met systemd. Het enige dat ik
> kan bedenken, is dat het anders is dan wat je gewend bent en dat je een
> redelijke leercurve moet ondergaan om het je eigen te maken. Maar het
> resultaat dat systemd neerzet voelt wat mij betreft en stevig en to the
> point aan. Steviger dan sysvinit.

Er zijn mensen die systemd niet leuk vinden, dat lijkt me een feit.

Kijk naar editors, daar heb je ook verschillende smaken. Sommigen houden
van (x)emacs, anderen van vi, en weer anderen gebruiken gedit of nano.

Ik ben zelf geen voor of tegenstander van systemd omdat ik met systemd
nog niet veel problemen heb gehad. Verder werkt sysvinit ook al jaren
prima, en kan ik er wel mee overweg. De voordelen van systemd zie ik nog
niet echt, wel wat nadelen zoals dat het niet overal werkt.

> <rant>
>
> De site debianfork.org vind ik nogal dunne argumentatie voor sysvinit
> bevatten:
> - Systemd gaat tegen de unix filosofie in van "doe een ding en doe dat
> goed". (Zonder uit te leggen wat systemd niet goed doet of welke taken
> het verenigt die niet logisch bij elkaar horen).

Er zijn vele unix programma's die veel doen, denk maar eens aan emacs.

> [...]
> storend op dit punt omdat ik als technisch onderlegde gebruiker systemd
> prima vind maar de site claimt dat ik anders zou moeten vinden zonder
> goed uit te leggen waarom. Ik vind dat een belediging voor mijn eigen
> beoordelingsvermogen.)
> - De keuze voor systemd laat geen keuzevrijheid. (Je kan nog steeds
> sysvinit draaien, maar ik weet niet of keuzevrijheid handig is op dit
> punt. Ik vind zelf het mengen van sysvinit script en systemd nogal
> verwarrend rommelig. Het liefst zo ik zo snel mogelijk compleet naar
> systemd gaan. Juist halfslachtig gedoe maakt hier brokken.)

Dat is het punt waar het hier om gaat. De tegenstanders van systemd
willen een beetje zekerheid dat sysvinit bruikbaar blijft.

Als allerlei packages aan systemd worden gekoppeld dan wordt Debian
onbruikbaar voor hen die geen systemd willen gebruiken.

Ik denk dat ze daar wel gelijk aan hebben, en dat we ze tegemoet moet
komen zoveel we kunnen. Misschien dat dat niet op tijd lukt met Gnome.

Uiteraard kunnen ze daar ook zelf hard aan werken.

Als bepaalde maintainers hun package expres onbruikbaar willen maken
onder sysvinit dan moet daar wat tegen gedaan worden, vind ik. Maar geen
idee of die er zijn.

> [...]
> of we forken Debian", waarbij het dreigen met forken voorop staat. Ik
> ben dergelijk stampvoet-gedrag vooral van mijn kinderen gewend. De
> discussie over systemd is al veel eerder gevoerd en heeft een ander
> besluit opgeleverd. Als je met (heel) goede argumenten komt het besluit
> terug te draaien, dan vind ik het prima om die discussie over te doen.
> Als je gaat jengelen als een kind, dan kan ik dat niet echt serieus
> nemen. Sterker nog, ik vind ik deze site een prima reden om de overstap
> naar systemd door te zetten. Wordt volwassen of laat je behandelen als

Ik neem het volstrekt niet serieus.

Ze hebben helemaal niet de mankracht om al dat werk over te doen, en dat
zou ook zonde van het werk zijn. Dus zal het er op neerkomen dat ze de
pakketten van Debian zullen gebruiken en zullen samenwerken met Debian.
Dat is juist wat Debian prima vind.
Helemaal geen 'fork' dus, maar een 'derivative', of een 'pure blend'.

> Om eerlijk te zijn, vraag ik me af of deze site niet is gemaakt door een
> aantal voorstanders van systemd om de tegenstanders ervan in diskrediet
> te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen die tegen systemd
> zijn dusdanig een stroman van van zichzelf willen maken. Ze zijn op deze
> manier wel een erg makkelijk doelwit om op te schieten.*

Ik ken de beweegredenen ook niet.
De registrant van het domein is overigens:
-------
Registrant Name:Dyne.org Foundation
Registrant Organization:dyne.org foundation
Registrant Street: Keizersgracht 264
Registrant City:Amsterdam
Registrant State/Province:
Registrant Postal Code:1016 EV
Registrant Country:NL
Registrant Phone:+31.206237101
Registrant Phone Ext:
Registrant Fax: +31.206244423
Registrant Fax Ext:
Registrant Email:fb9ad7aa0fc1c8033be1e1b8a61dc832-152005@contact.gandi.net
-------
https://www.dyne.org/
http://www.gandi.net/

Lijkt uit Nederland te komen.

> </rant>
>
> Natuurlijk hoor ik graag andere meningen (het liefst inhoudelijke) over
> systemd en de besluitvorming er over binnen Debian. Ik ben daar oprecht
> benieuwd naar, want daar kan ik van leren.

Hier wordt felle diskussie gevoerd:
https://lists.debian.org/debian-vote/2014/10/threads.html

Hier staan de verschillende voorstellen:
https://www.debian.org/vote/2014/vote_003