Re: bash vraag

Paul van der Vlis schreef op di 30-09-2014 om 22:50 [+0200]:

> Als ik een driver laadt met modprobe, waarvan de USB-ID in de driver
> niet matched met mijn apparaat, dan zal het normaliter wel werken toch?

En welk apparaat moet die driver dan aansturen als er geen enkele
herkend wordt als ondersteund?

(Misschien kan je het wel "forceren" door de kernel te vertellen met
welk apparaat je de driver wil laten praten, maar een simpele modprobe
zonder meer gaat zeker niet werken--en gelukkig maar, want een foute
driver kan ook gewoon je hardware stuk maken.)

> Helemaal duidelijk is me dit nog niet. Stel een fabrikant maakt een
> nieuwe USB-stick met een nieuw ID wat nog niet in de USB driver van
> Linux zit. Hoe weet Linux dan dat het een generieke driver moet gebruiken?

Omdat de USB-groep voor bepaalde types apparaten een protocol
gestandaardiseerd heeft.  Dus als een toetsenbord aangeeft: "hallo, ik
ben een standaard USB toetsenbord" dan maakt het niet uit welke chip er
gebruikt wordt, het toetsenbord en je computer spreken gewoon dezelfde
"taal" tegen elkaar.  Idem voor USB Mass Storage, dat is ook vrij goed
gestandaardiseerd (voornamelijk omdat het gewoon bestaande, reeds
ondersteunde protocollen door USB tunnelt).

Jammer genoeg zijn Wi-Fi adapters veel minder gestandaardiseerd... (ook
buiten USB!).

--
JanC