Re: bash vraag

op 30-09-14 22:12, Jan Claeys schreef:

> Als ik me goed herinner heeft elke driver en tabel met ondersteunde
> USB-IDs die het USB-onderdeel van de kernel kan gebruiken om een
> geschikte driver te vinden.  Soms kunnen er ook meerdere drivers zijn
> die hetzelfde apparaat ondersteunen (dan wint normaal de "eerste", als
> die niet geblacklist is).

Als ik een driver laadt met modprobe, waarvan de USB-ID in de driver
niet matched met mijn apparaat, dan zal het normaliter wel werken toch?

Bijvoorbeeld als het om een nieuw apparaat gaat, wat een bekende chip
gebruikt.

> Er zijn ook "generieke" stuurprogramma's voor gestandaardiseerde
> USB-functionaliteit zoals USB Mass Storage (vb. memory sticks & externe
> harde schijven), USB PTP (gebruikt door sommige camera's & printers om
> bestanden uit te wisselen), USB serial, USB HID (muizen &
> toetsenborden), USB Audio (speakers & headsets met ingebouwde simpele
> "geluidskaart"), etc.

Helemaal duidelijk is me dit nog niet. Stel een fabrikant maakt een
nieuwe USB-stick met een nieuw ID wat nog niet in de USB driver van
Linux zit. Hoe weet Linux dan dat het een generieke driver moet gebruiken?

> Op het device-ID (de beschrijving kan immers veranderen, en is bedoeld
> om een "menselijke interface" te kunnen tonen).

Dan is het dus toch niet zo dat je met een recentere usb.ids database
meer kans maakt dat je apparaat ondersteund wordt. De usb.ids database
voegt immers alleen de beschrijving toe en de fabrikant. Het device-ID
is er altijd wel.