Re: bash vraag

op 30-09-14 11:21, Jan-Rens Reitsma schreef:

> [...]
>
> Misschien biedt deze link zicht op een (gemakkelijke, snelle en
> voordelige) oplossing voor jouw wifi-probleem.

> Mogelijk herkent de kernel de chip van de usb-adapter en/of de
> wifi-chipset niet (of misschien gaat er iets anders mis).

> Volgens mij zou je de wifi-adapter met:
>
> $ lsusb
>
> moeten zien (als de usb-drivers en de usb-hub in je laptop goed werken).
>
> Was die wifi-adapter duur?
>
> Voordat ik randapparatuur aanschaf, zoek ik eerst op internet of er
> (open source) drivers beschikbaar zijn voor de hardware die ik wil

Daar ben ik het mee eens, dat is de eerste stap.

Soms is dit echter lastig omdat er niets te krijg is waarover positieve
berichten zijn. In zo'n geval koop ik gewoon zo'n ding, en overleg met
de verkoper dat hij terug kan binnen X dagen. Als hij niet werkt breng
ik hem dan terug.

In kernel-drivers compileren heb ik geen zin, tenzij er echt helemaal
geen alternatief is. Ik koop liever iets op Marktplaats dan dat ik
kernel-drivers ga compileren. Wat ik wel soms doe is een nieuwer kernel
uit backports installeren.

Deze USB stick zou ik graag eens proberen, omdat zelfs de firmware
opensource is:
https://tehnoetic.com/tehnoetic-wireless-adapter-gnu-linux-libre-tet-n150

Overigens is het bij een laptop wellicht mooier om het bestaande kaartje
te vervangen in de laptop zelf. Meestal is dat geen probleem.