Re: Power management en herrie van de fan's

On Fri, Sep 05, 2014 at 03:10:50PM +0200, Winfried Tilanus wrote:
> On 01-09-14 14:01, Frans van Berckel wrote:
>
> Hoi,

> Ik heb zelf twee servers hier thuis staan.
..
> Op systemen met een zwaardere belasting heb ik slechtere ervaring met
> fancontrol: knijpen levert dan al snel hogere temperaturen op en dat
> betekent minder betrouwbaarheid. Het zelfde geldt voor passieve
> voedingen. Op nauwelijks belaste of zeer energie zuinige systemen kan je
> of een case fan of je voedingsfan weglaten. Maar in de andere gevallen
> ga je het toch in de temperatuur merken. En een goede voeding met een
> stille fan is ook (zo goed als) onhoorbaar.

Als je een systeem passief gaat koelen moet je ook even bekijken of andere
componenten als de CPU wel genoeg worden gekoeld. De CPU en Vidoekaart
zijn bekend. De harde schijven habben vaak een beetje luchtstroming nodig
voor noodzakelijke koeling. Verder moet je geheugen en de grote chips
(bridge met geintegreerde IO) ook niet vergeten.

Doel is een flow te creeren langs de belangrijke componenten. Dan kan
natuurlijk ook via natuurlijk trek (warme lucht stijgt).
Een verticale opstelling heeft hier voordelen.
De componenten in de warme stroom kunnen hun warmte minder goed kwijt,
maar altijd beter dan bij stilstaande lucht.

De betere kasten met geforceerde koeling versterken alleen de natuurlijke
trek. En ja, dan kan de fan makkelijk een tandje of 2-3 terugschakelen.

Als je nog de oude pc's (XT/AT) kunt herinneren zie je duidelijk wat je
niet moet doen. Een horizontale kast vol met kabels die extra weerstand
bieden voor de luchtstroom. (Daarbij moet ik zeggen dat mijn oude
epia800 het lang heeft uitgehouden met externe voeding, passief gekoelde
CPU en ouderwetse PATA zonder fan in een vertikale, maar volle kast.
Uiteindelijk overleed de schijf voor de rest van het systeem.)

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver